استفاده از انبرک های نوری برای تولید بافت با سلول های مصنوعی



  اخبار علمی ,خبرهای  علمی, انبرک های نوری
محققان کالج سلطنی لندن و دانشگاه لفبورو با استفاده از سلول های مصنوعی توانستند ساختارهایی شبیه به بافت موجودات زنده بسازند.

 به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، در این تحقیقات به منظور بهبود اتصال بین سلول های مصنوعی، محققان ساختار غشای این سلول ها را تغییر دادند و سپس با استفاده از انبرک های نوری این سلول های مصنوعی را به گونه ای در کنار یکدیگر قرار دادند که یک ساختار واحد را تشکیل دهند.

 

انبرک های نوری ابزارهایی هستند که از پرتوهای لیزر به منظور ایجاد نیروی جاذبه و دافعه برای جابه جایی مواد در ابعاد میکرو و نانو استفاده می کنند.

 

محققان با استفاده از این شیوه، شبکه های سلولی ساده ای ساختند که قادرند برخی از کارکردهای زیستی را فراهم کنند. بدین ترتیب آنها با وارد کردن مولفه های زیستی به درون این غشاها می توانند سلول های مصنوعی را وادار به تعامل و تبادل مواد با یکدیگر کنند. این فرآیند همان چیزی است که در طبیعت دیده می شود و گام مهمی در راستای تولید بافت های طبیعی با استفاده از سلول های مصنوعی است.

 

همچنین محققان با استفاده از تکنیک جدیدی توانستند دو سلول مصنوعی را پس از اتصال، با یکدیگر ادغام کنند. برای این منظور ابتدا غشای سلول ها را با استفاده از نانوذرات طلا پوشانده و سپس با استفاده از انبرک های نوری، محل اتصال را از بین بردند. با نوسان نانوذرات، غشای سلول ها شکسته شده و دو سلول با یکدیگر ادغام شدند. یکی از کاربردهای این تکنیک، فعال سازی واکنش های شیمیایی زنجیره ای است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------