مغز باهوش ها اتصالات نورونی کمتری دارد



  اخبار علمی ,خبرهای  علمی, مغز باهوش
نتایج یک تحقیق نشان می دهد در افرادی که بهره هوشی بالاتری دارند، اتصالات میان نورون ها در لایه خارجی مغز آنها کمتر است. 

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، یک گروه بین المللی از نورولوژیست های دانشگاه های 'رور بوخوم' در آلمان، 'نیومکزیکو' در آمریکا و 'واحد تحقیقات بایوسایکولوژی بوخوم' در آلمان با استفاده از یک روش غیرتهاجمی تصویربرداری، مغز 259 مرد و زن را تجزیه و تحلیل کردند.

 

این محققان توانستند میزان دندریت ها را در قشر مغز اندازه بگیرند. دندریت ها زائده‌های رشته مانندی هستند که به جسم سلولی یاخته ‌های عصبی (نورون ‌ها)، متصل هستند و ابزاری برای انتقال پیام های عصبی به درون یاخته هستند.

 

تمامی افراد شرکت کننده همچنین تحت یک آزمایش بهره هوشی قرار گرفتند. محققان داده های جمع آوری شده را با یکدیگر ارتباط دادند و دریافتند که هر چه فرد باهوش تر باشد، دندریت های کمتری در قشر مغز وی وجود دارد.

 

محققان با استفاده از یک پایگاه داده ها، این نتایج را در نمونه دوم حدود 500 نفر دیگر نیز به دست اوردند.

 

یافته های این مطالعه جدید نتایج ضد و نقیضی را هم که تاکنون در پی سایر تحقیقات در مورد هوش جمع آوری شده اند، توضیح می دهد.

 

یکی از نتایجی که پیش از این مشخص شده بود، این است که افراد باهوش مغزهای بزرگتری دارند و فرض بر این بوده است که مغزهای بزرگتر نورون های بیشتری دارند و در نتیجه قدرت محاسباتی بیشتری دارند.

 

اما مطالعات دیگر نشان دادند که به رغم تعداد بسیار زیاد نورون ها، مغز افراد با هوش در قیاس با مغز افراد کم هوش تر، فعالیت نورونی کمتری در جریان آزمایش بهره هوشی نشان می دهد.

 

محققان از مطالعه جدید نتیجه گرفتند که مغز افراد باهوش اتصالات نورونی کمتر اما موثرتری دارد؛ بنابر این در سطح پایین فعالیت نورونی، عملکرد مغزی بالایی دارند.

 

نتایج این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------