ژل هوشمندی که زیر آب راه می‌رود



  اخبار علمی ,خبرهای  علمی,   ژل هوشمند
مهندسان ژل هوشمندی ابداع کرده‌اند که قابلیت چاپ سه بعدی دارد و می‌تواند زیر آب راه برود، اشیاء را بگیرد و آنها را جا به جا کند.

به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه راتگرز در آمریکا این ژل را در جریان رویه چاپ سه بعدی و با تاباندن نور به یک محلول حساس به نور ابداع کردند.

 

این ژل دو و نیم سانتیمتری که هیاتی شبیه انسان دارد، می‌تواند به ساخت ربات‌های نرمی منجر شود که شبیه حیوانات دریایی مانند هشت پا هستند و می‌توانند زیر اب راه بروند و بدون آسیب رساندن به اشیاء آنها را بگیرند.

 

همچنین این ژل می‌تواند در ساخت قلب، معده و سایر عضلات مصنوعی و نیز ساخت ابزارهایی برای تشخیص بیماری، تشخیص و ارائه دارو و انجام بازرسی‌ها در زیر آب، کاربرد داشته باشد.

 

مواد نرم مانند این ژل هوشمند قابل انعطاف هستند، ساخت آنها نسبت به مواد سخت اغلب ارزان‌تر است و دیگر اینکه می‌توان آنها را در اندازه‌های مینیاتوری ساخت.

 

همچنین معمولا طراحی و کنترل ابزارهای ساخته شده از مواد نرم در قیاس با ابزارهای سخت که از لحاظ مکانیکی پیچیده‌ترند، ساده است.

 

این هیدروژل که قابلیت چاپ سه بعدی دارد، با برق فعال می‌شود و می‌تواند حرکت کند و تغییر شکل دهد. هیدروژل‌ها به رغم داشتن محتوی 70 درصدی از آب، اما ساختار جامد دارند و در بدن انسان، لنزهای تماسی و بسیار از اقلام دیگر یافت می‌شوند.

 

هیدروژل ابداعی جدید محققان در محلول آب نمک قرار داده می‌شود و با دو سیم نازک برق برای حرکت به سمت جلو، چرخش عقب، گرفتن اشیاء و جا به جا کردن آنها تحریک می‌شود.

 

سرعت حرکت این ژل هوشمند با تغییر ابعاد آن کنترل می‌شود به طوری که ژل لاغرتر سریعتر از ژل ضخیم‌تر راه می‌رود؛ این ژل همچنین بسته به غلظت آب نمک و قدرت میدان الکتریکی می‌تواند خم شود و تغییر شکل دهد.

 

در واقع نحوه عملکرد این ژل شبیه منقبض شدن عضلات است زیرا از ماده نرمی ساخته می‌شود که بیش از 70 درصد آن آب است و به محرک الکتریکی واکنش می‌دهد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------