ساخت بافت های بیولوژیکی پیچیده با چاپگر 3بعدی جدید



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,بافت های بیولوژیکی پیچیده
مهندسان آمریکایی با هدایت یک محقق ایرانی یک پرینتر خاص سه بعدی برای ساخت مواد زیستی پیچیده از مواد مختلف ابداع کردند. 

به گزارش  ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، این پیشرفت می تواند گامی در جهت چاپ بافت های مصنوعی پیچیده مورد تقاضا برای استفاده در پیوندها و سایر جراحی ها باشد.

 

علی خادم حسینی از دانشکده مهندسی UCLA Samueli در آمریکا که هدایت این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: بافت ها ساختارهای فوق العاده پیچیده ای هستند، بنابراین برای مهندسی نسخه های مصنوعی از این بافت ها که عملکرد درستی داشته باشند، باید پیچیدگی آنها را نیز ایجاد کنیم.

 

در روش جدید مورد استفاده محققان، از یک فرایند مبتنی بر نور به نام استریولیتوگرافی و از یک چاپگر سفارشی که توسط خادم حسینی طراحی شده و دارای دو جزء کلیدی است ، استفاده شد.

 

جزء اول این چاپگر، یک تراشه سفارشی microfluidic - یک سکوی کوچک مسطح به اندازه تراشه یک رایانه - با ورودی های متعدد است که هر کدام یک ماده متفاوت را چاپ می کنند.

جزء دوم یک میکروآینه دیجیتال است؛ مجموعه ای بیش از یک میلیون آینه کوچک که هرکدام به طور مستقل حرکت می کنند.

 

محققان همچنین از انواع مختلف هیدروژل ها استفاده کردند - این مواد بعد از عبور از چاپگر داربست هایی را برای رشد بافت به وجود می آورند.

 

میکروآینه ها نیز نور را بر سطح چاپگر هدایت می کنند و مناطق روشن شده نمایانگر طرح شیی سه بعدی در حال چاپ است.

 

محققان ابتدا از این رویه برای ساخت اشکال ساده مانند اهرام استفاده کردند اما بعد ساختارهای سه بعدی پیچیده ای ساختند که شبیه قسمت هایی از بافت عضله و بافت همبند اسکلت عضلانی هستند. آنها همچنین اشکالی را شبیه تومورهای دارای شبکه های عروق خونی چاپ کردند که می توانند به عنوان مدل بیولوژیکی برای مطالعه سرطان ها مورد استفاده قرار گیرند.

 

محققان برای آزمایش این ساختارهای چاپ شده، آنها را به موش ها پیوند زدند و مشاهده کردند که بدن موش ها این پیوندها را پس نزدند.

 

این مطالعه در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------