پیشگیری از پیری با درمان چین و چروک سلول ها



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,درمان چین و چروک
محققان دانشگاه ویرجینیا نحوه ایجاد چین و چروک ناشی از پیری در سلول ها و تاثیرگذاری این پدیده را بر توصیف نامناسب ژن ها مورد مطالعه قرار دادند و راهکار جدیدی را برای جلوگیری از پیری ابداع کردند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، در تمام سلول های بدن، مولکول های DNA یکسانی وجود دارد اما عملکرد هر سلول با سلول های دیگر متفاوت است. این تفاوت عملکرد حاصل فعال و غیرفعال شدن ژن ها در بدن است.

 

در این تحقیقات مشخص شد ژن های موجود در غشای هسته به صورت غیرفعال باقی می مانند. اما با افزایش سن، شکل ظاهری این غشاها تغییر کرده و دچار چین خوردگی و چروک می شود و در نتیجه ژن هایی که اصولا باید غیرفعال باقی بمانند، بیش از اندازه توصیف می شوند.

 

محققان از یک مدل کبدچرب برای درک بهتر این مکانیسم استفاده کردند و دریافتند این وضعیت زمانی رخ می دهد که با افزایش سن، سلول های عادی کبد به سلول های چربی تبدیل می شوند و این تغییر سلولی حاصل آزادسازی غیرطبیعی مولکول های DNA توسط غشای سلولی است.

 

همچنین محققان دریافتند از بین رفتن نوعی پروتئین سلولی موسوم به Lamin در اثر افزایش سن، موجب چین خوردگی غشای سلول ها و اختلال در تنظیم توصیف ژن های سلولی و در نتیجه بروز بیماری کبد چرب می شود.

 

به اعتقاد محققان از طریق رساندن پروتئین lamin به سلول های مورد هدف می توان غشای سلولی آن ها را هموار کرده و عملکرد آن ها را مانند سلول های جوان اصلاح کرد.

 

اکنون محققان در تلاشند با استفاده از ویروس های جهش یافته بتوانند پروتئین های تنظیم کننده عملکرد ژن ها را به سلول های آسیب دیده برسانند تا از چین خوردگی آن ها جلوگیری کنند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Aging Cell منتشر شده است.

 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------