تولید مواد شیمیایی خطرناک با بازیافت محصولات الکتریکی



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,
نتایج یک مطالعه نشان می دهد، استفاده از تجهیزات الکتریکی بازیافت شده به عنوان منبعی برای تولید پلاستیک سیاه، باعث ورود مواد شیمیایی خطرناک مانند بروم، آنتیموان و سرب به وسایلی می شود که هر روز از آنها استفاده می کنیم. 

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک الرت، به گفته محققان دانشگاه پلیموت آمریکا، این مواد شیمیایی خطرناک در اقلام در تماس با مواد خوراکی و محصولاتی که هر روز از آنها استفاده می کنیم، یافت می شوند.

 

این مواد شیمیایی خطرناک از جمله موادی هستند که در دستگاه هایی مانند لپ تاپ ها و سیستم های موسیقی به عنوان مواد ضد آتش (بازدارنده شعله) و رنگدانه ها استفاده می شوند اما تا زمانیکه این محصولات به پایان عمر مفید خود می رسند، همچنان در آنها باقی می مانند.

 

اکنون محققان دانشگاه پلیموت در آمریکا نشان داده اند که ترکیبی از تقاضاهای رو افزون برای پلاستیک سیاه و طبقه بندی ناکارآمد پایان عمر تجهیزات الکتریکی، باعث می شود که این مواد آلاینده وارد مواد خام قابل بازیافت شوند.

 

علت این موضوع تا حدودی این است که به رغم اینکه پلاستیک های سیاه حدود 15 درصد زباله های خانگی را تشکیل می دهد، اما این ماده زائد با توجه به حساسیت کم رنگدانه های سیاه نسبت به پرتو نزدیک به مادون قرمزی که در تسهیلات طبقه بندی پلاستیک معمولی استفاده می شود، به راحتی قابل بازیافت نیست.

 

محققان در این تحقیق با استفاده از طیف سنجی XRF ، سطح مجموعه ای از عناصر را در بیش از 600 محصول پلاستیکی سیاه مانند اقلام در تماس با مواد خوراکی، پارچه، اسباب بازی، جواهرات، اقلام اداری و تجهیزات الکتریکی جدید و قدیمی بررسی کردند.

 

این مطالعه نشان داد که در اقلام بسیاری از جمله جواهرات پلاستیکی، تجهیزات باغبانی، وسایل تزیینی کریسمس و دسته ابزار، غلظت بروم از محدوده مجازی که برای اقلام الکتریکی طراحی می شود، بالقوه بیشتر است.

 

همچنین در محصولات دیگر از جمله اسباب بازی های مختلف ، کانتینرهای ذخیره سازی و تجهیزات اداری غلظت سرب از حد قانونی آن برای اقلام الکتریکی فراتررفته است.این مطالعه در نشریه Environmental International منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------