گیاه‌خوران زمین را نجات می‌دهند؟



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,   گیاه‌خوران

 

به گفته دانشمندان که از جامع‌ترین تجزیه و تحلیل‌های آسیب‌‌‌هایی که کشاورزی به زمین وارد کرده به دست آمده، اجتناب از مصرف محصولات گوشتی و لبنی تنها و مهم‌ترین راه برای کاهش تاثیرات زیست محیطی بر روی این سیاره است. 

 

تبدیل شدن مناطق جنگلی به کشاورزی علت اصلی انقراض گونه‌های حیات وحش شده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بدون مصرف گوشت و لبنیات، استفاده از زمین‌های کشاورزی جهانی می‌تواند بیش از 75 درصد معادل مجموع مساحت زمین‌های ایالات متحده، چین، اتحادیه اروپا و آسیا را کاهش دهد و همچنان غذای جهان را تامین کند.

 

تجزیه و تحلیل جدید نشان می‌دهد، در حالی که گوشت و لبنیات تنها 18 درصد کالری و 37 درصد پروتئین مورد نیاز انسان را تامین می‌کنند، اکثریت قریب به اتفاق از 83 درصد از زمین‌های کشاورزی استفاده می‌کند و 60 درصد تولید گازهای گلخانه‌ای را در کشاورزی تولید می‌کند. دیگر تحقیقات اخیر نشان می‌دهد 86 درصد از تمام پستانداران زمین اکنون دام یا انسان هستند. همچنین دانشمندان دریافته‌اند که در بهترین حالت کمترین تاثیری که محصولات گوشتی و لبنی به محیط زیست ایجاد می‌کند همچنان به رشد غلات و سبزیجاتی که تاب‌آوری کمی ‌دارند، آسیب وارد می‌کند.

 

این مطالعه که در مجله Science منتشر شده، مجموعه داده‌های گسترده‌ای را بر اساس تقریبا 40000 مزرعه در 119 کشور و 40 مواد غذایی که 90 درصد از خوراکی‌ها را شامل می‌شود، به دست آورده است. این مطالعه تاثیر کامل این غذاها را از جمله استفاده از زمین، انتشارات تغییرات آب و هوایی، استفاده از آب شیرین و آلودگی آب و هوا ارزیابی کرده است. جوزف پوور، از دانشگاه آکسفورد انگلستان که این پژوهش را رهبری کرده، می‌گوید: «گیاه‌خواری تنها و مهم‌ترین راه حل برای کاهش آسیب‌ به سیاره زمین است. آسیب‌هایی که نه فقط گازهای گلخانه‌ای را شامل می‌شود بلکه به کاهش اسیدی شدن جهان و استفاده از زمین و آب نیز کمک می‌کند. این کار بسیار بیشتر از کاهش پروازها یا خرید یک خودرو الکتریکی می‌تواند به حفظ زمین کمک کند.» به گفته او، این تنها راه کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای است. او بیان می‌کند: «کشاورزی یک بخش است که تمام مسائل زیست محیطی را شامل می‌شود و محصولات حیوانی بیشترین مسئولیت این مسائل زیست محیطی را بر عهده دارند. اجتناب از مصرف محصولات حیوانی مزایای بیشتری از خوردن گوشت و لبنیات برای انسان دارد.

 

این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که تنوع زیادی بین روش‌های مختلف تولید یک غذای مشابه وجود دارد. به عنوان مثال: گوشت گاو جنگل تراشی را افزایش می‌دهد که این اتفاق منجر به تولید و انتشار 12 برابر بیشتر گازهای گلخانه‌ای و استفاده 50 برابر بیشتر از زمین‌ها و علفزارهایی می‌شود که گاوها در آن چرانده می‌شوند. اما مقایسه گوشت گاو با پروتئین گیاهی مانند نخود فرنگی کاملا مشهود است. در کمترین حالت گوشت گاو مسئول تولید و انتشار 6 برابری گازهای گلخانه‌ای و استفاده 36 برابری از زمین است. 

 

جوزف پوور معتقد است: «تغییر در تاثیرات زیست محیطی مزارع بدون نیاز به تبدیل شدن مردم جهان به گیاه‌خوار فرصت‌های بسیاری را برای کاهش آسیب به وجود می‌آورد.» پوور هشدار داد که برداشتن تاثیرات زیست محیطی کشاورزی آسان نیست. بیش از 570 متر مزارع وجود دارد که همه آنها نیاز به روش‌های مختلفی برای کاهش تاثیر کشاورزی دارند. این چالش زیست محیطی شبیه هیچ بخشی از اقتصاد نیست.

 

اما او با بیان اینکه حداقل هر سال 500 میلیارد دلار برای یارانه‌های کشاورزی صرف می‌شود که احتمالا خیلی بیشتر از اینها است، می‌گوید: بنابراین پول بسیار زیادی برای انجام کارهای خوب در اینجا وجود دارد. برچسب‌هایی که تاثیرات محصولات را نشان می‌دهند می‌تواند شروع خوبی باشد. بنابراین مصرف‌کنندگان می‌توانند گزینه‌های کم خطرتر را انتخاب کنند، اما ضروری است که یارانه‌ها به غذاهای سالم اختصاص پیدا کند و بر گوشت و لبنیات مالیات افزوده شود. 

 

پروفسور تیم بنتون، در دانشگاه لیدز انگلستان گفت: «این مطالعه بسیار مفید است. این مطالعه مقدار زیادی از اطلاعات به ارمغان می‌آورد و نتیجه‌گیری‌های آن بسیار دقیق‌تر می‌شود. کار انسان‌ها تولید مواد غذایی، مصرف و دفع آنها در سیاره زمین است. با توجه به بحران چاقی در جهان، تغییر رژیم غذایی از گوشت و لبنیات به سمت سبزیجات و میوه‌ها ضروری است. رژیمی که امکان سالم نگهداشتن ما و سیاره‌مان را بیشتر می‌کند.» 

 

دکتر پیتر الکساندر از دانشگاه ادینبورگ انگلستان می‌گوید: ممکن است مزایای زیست محیطی وجود داشته باشد. به عنوان مثال برای تنوع زیستی افزایش مصرف محصولات حیوانی ممکن است تغذیه را در برخی از فقیرترین کشورهای جهان بهبود بخشد. 

 

ابتکار  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------