ساخت سیستم اکسیژن‌رسانی که تا عمق بیش از ۵۲ متر زیر آب کار می‌کند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سیستم اکسیژن‌رسانی
نیروی دریایی آمریکا آزمایش سیستم جدید اکسیژن مداربسته خود موسوم به " MK۲۹" در زیر آب را آغاز کره است که نسبت به نمونه‌های سابق، عملکرد بهتری دارد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، نیروی دریایی آمریکا در حال آزمایش یک سیستم جدید اکسیژن‌رسانی زیر دریایی است که در اعماق ۵۲ متری دریا قادر به فعالیت است. این آزمایش در یکی از مراکز نیروی دریایی شهر پاناما در فلوریدا انجام شد.

 

سیستم‌های اکسیژن‌رسانی معمولا دستگاه‌هایی هستند که طی دهه‌های پیشین مورد استفاده قرار گرفته‌اند و با استفاده از یک تصفیه‌کننده شیمیایی، موجب خروج دی‌اکسید کربن حاصل از بازدم غواص می‌شوند. این سیستم توسط آتشنشان‌ها، معدنچیان، کوهنوردان و افراد دیگر که در مناطقی با سطح اکسیژن کم و غلظت بالای گازهای سمی کار می‌کنند، استفاده می‌شود.

 

این سیستم در زیر آب توسط نیروهای ویژه دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا گاهی اوقات خروج حباب از دهان غواص، مشکل‌ساز خواهد بود.

 

در همین راستا، ارتش آمریکا سیستم جدیدی تحت عنوان " MK۲۹"ساخته است که برای رفع مشکلات مختلف اکسیژن‌رسان‌ها طراحی شده است. سیستم‌های اکسیژن رسانی متداول معمولا از مخلوط اکسیژن و نیتروژن استفاده ‌می‌کنند و تنها تا عمق ۴۶ متری کار می‌کنند.

 

معمولا عمق بیشتر از ۵۱ متر، به عنوان یک غواصی فنی تلقی می‌شود. در این اعماق، مخلوط اکسیژن و نیتروژن، جای خودرا به مخلوط اکسیژن و هلیوم می‌دهد که ترکیب عجیب‌تری است.

 

ممکن است اکسیژن خالص، در اعماق زیاد بلافاصله سمی ‌شود. بنابراین باید با ماده‌ای دیگر مخلوط شود. هلیوم، به دلیل اینکه ریزمولکول است، نسبت به نیتروژن، عملکرد بهتری دارد و به راحتی در سطح درونی و بیرونی بافت‌های بدن قرار می‌گیرد.

 

این در حالی است که هلیوم معایبی نیز دارد. به عنوان مثال، درجه حرارت را ۶ برابر بیشتر از هوای معمولی افزایش می‌دهد که موجب می‌شود غواصان از دستگاه خنک‌کننده استفاده کنند که بسیار حجیم و سنگین است.

 

کاهش این حجم وظیفه سیستم اکسیژن‌رسان " MK۲۹" است. این سیستم با استفاده از سیستم گاز مخلوط، بازدم غواص را به آب منتقل می‌کند.

 

فیلترهای این سیستم، کربن دی‌اکسید را خارج کرده و پس از تصفیه مخلوط هوا، آن را به سیستم تنفسی غواص بازمی‌گرداند.

 

بر اساس گزارشات منتشر شده، نتایج آزمایشات این دستگاه مثبت ارزیابی شده است.

 

"جان کامپرمن"، سرپرست محققان این پژوهش گفت: این دستگاه، نیاز به هلیوم را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد و غواصان می‌توانند با همان مقدار ثابت گاز و هلیوم، غواصی‌های بیشتری انجام دهند.

 

وی ادامه داد: نتایج آزمایشات نمونه اولیه این سیستم نشان داد که این دستگاه موجب کاهش سر و صدای ناشی از تنفس در غواص می‌شود و با تنفس غواص، هیچ گونه حبابی تولید نمی‌شود و کلاه غواص نیز بر اثر دم و بازدم خیلی کمتر بخار زده می‌شود.

 

آزمایشات این سیستم ادامه دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------