رشد پنج هزارریشه فولیکول مو به طورهمزمان در آزمایشگاه



  اخبارپزشکی  ,خبرهای  پزشکی ,ریشه فولیکول مو
محققان دانشگاه ملی یوکوهامای ژاپن توانستند برای اولین بار 5000 ریشه فولیکول مو را به طور همزمان در آزمایشگاه رشد دهند. 

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، ریشه فولیکول یک اندام کوچک است که منبع رشد و مراقبت از فولیکول مو محسوب می شود. اما تولید انبوه آن در لابراتوار امری دشوار بوده و تا کنون محققان توانسته‌اند تنها 50 فولیکول را به‌طور همزمان در فرآیندهای آزمایشگاهی تولید کنند.

 

اما اکنون محققان راهکاری را یافتند که با استفاده از سلول‌های بنیادی امکان تولید همزمان 5000 ریشه فولیکول را فراهم می‌کند.

 

کلید این تحول انتخاب ماده مناسب به عنوان کشتگاه فولیکول است. محققان از پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان با قابلیت نفوذاکسیژن به عنوان زیرساخت کشتگاه فولیکول بهره گرفتند و این ماده به درستی عمل کرد. برای آزمایش کارکرد این فولیکول‌ها محققان آن‌ها را به بدن یک موش منتقل کردند و در نتیجه این اقدام روی پشت و سر موش موی سیاه رشد کرد. این موها دقیقا شبیه به مو‌های عادی موش بودند و چرخه رشد موهای موش را طی کردند.

 

این شیوه تولید انبوه فولیکول مو بسیار ساده و موثر است و محققان امیدوارند با استفاده از این شیوه بتوانند درمان موثری را برای ریزش موی آندروژنیک ابداع کنند.

 

ریزش موی آندروژنیک الگویی ریزشی است که هم در مردان و هم در زنان مشاهده می‌ود. اما این تکنیک برای درمان سایر انواع ریزش مو از جمله ریزش مو در اثر شیمی‌درمانی نیز کاربرد دارد.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Biomaterials منتشر شده است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------