ساخت بتن با خاکسترآتشفشان



  اخبارعلمی ,خبرهای علمی , ساخت بتن
محققان دانشگاه MIT آمریکا نوعی بتن ساختند که از سیمان و خاکستر آتشفشانی تشکیل شده و در مقایسه با بتن عادی دارای استحکام بیشتری است. خاکستر موجود در این بتن سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد و هزینه‌های انرژی و تولید بتن را نیز کاهش می‌دهد. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، بر اساس این تحقیقات استفاده از بتنی که 50 درصد آن را خاکستر آتشفشانی تشکیل داده است، انرژی موردنیاز را حدود 16 درصد کاهش می‌دهد. در واقع فرآیند تولید سیمان عادی متشکل از چندین مرحله از جمله استخراج سنگ آهک، خرد کردن، اجرای فرآیندهای شیمیایی و تولید نهایی است.

 

فرآیند تولید سیمان عادی عامل تولید 5 درصد از دی اکسید کربن جهان است و انرژی گرمایی زیادی برای انجام آن لازم است. اما خاکستر آتشفشانی در دو مرحله استخراج و خرد کردن سنگ‌ها تولید می‌شود. به همین علت استفاده از خاکستر موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. این ماده معمولا یک ماده ضایعاتی محسوب می‌شود و استفاده از آن در تولید بتن موجب ایجاد ارزش افزوده می‌شود. همچنین استخراج آن از منابع محلی، واردات مواد خام موردنیاز برای تولید سیمان را کاهش داده یا زمینه را برای صادرات این مواد فراهم می‌کند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cleaner Production منتشر شده است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------