محققان ایتالیایی: مصرف ذرت تراریخته برای سلامتی مفید است



  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی , ذرت تراریخته
محققان ایتالیایی با بررسی شش هزار مطالعه از دو دهه گذشته، مصرف ذرت تراریخته را برای سلامتی مفید دانستند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس الرت، بحث های زیادی در رابطه با ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی یا تراریخته ها (GMOs) وجود دارد و نگرانی هایی در خصوص اثرات مصرف این محصولات بر سلامتی وجود دارد.

 

با این حال گروهی از محققان ایتالیایی در یک بررسی جدید که در مجله Scientific Reports منتشر شد، بیش از شش هزار مطالعه بررسی شده را از 21 سال گذشته در یک 'متا آنالیز' مورد بررسی قرار دادند.

 

مطالعه متاآنالیز به واسطه تنوع و تعدد منابع به محققان امکان می دهد که به نتایج گسترده تر و قوی تر از نتایج صرف یک مطالعه دست یابند.

 

این آنالیزها تایید می کنند که نه تنها مصرف محصولات تراریخته خطری برای سلامتی انسان محسوب نمی شوند، بلکه مصرف این محصولات به واقع می تواند تاثیر مثبت بر سلامتی داشته باشند.

 

مایکوتوکسین ها (Mycotoxins )مواد شیمیایی تولید شده توسط قارچ ها، برای انسان ها و حیوانات سمی و سرطانزا هستند. درصد قابل توجهی از ذرت های ارگانیک و غیرتراریخته حاوی مقادیری از مایکوتوکسین ها هستند. این مواد شیمیایی اغلب به واسطه پاک کردن محصول در کشورهای در حال توسعه برطرف می شوند اما خطر آنها همچنان وجود دارد.

 

اما ذرت تراریخته به میزان قابل توجهی مایکوتوکسین کمتری دارد زیرا این گیاهان اساسا به گونه ای اصلاح می شوند که آسیب کمتری از جانب حشرات به آنها وارد شود.

 

حشرات سیستم ایمنی گیاه را ضعیف می کنند و آن را برای ابتلا به قارچی که مایکوتوکسین تولید می کند، مستعدتر می سازند.

 

آنالیزهای صورت گرفته که به مطالعات انجام شده در آمریکا و کانادا محدود نیستند، نشان می دهند که گونه های ذرت تراریخته باردهی ذرت را در سراسر جهان از 5.6 تا 24.5 درصد در مقایسه با گونه های غیرتراریخته ذرت افزایش داده است.

 

محققان همچنین متوجه شدند که محصولات ذرت تراریخته مایکوتوکسین - محصولات جانبی شیمیایی سمی از کلونیزاسیون - به مراتب کمتری (به میزان 36.5 درصد کمتر، بسته به نوع) داشتند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------