کشف باکتری‌های فعال در صحرای بدون حیات



  اخبار علمی ,خبرهای  علمی,باکتری‌های فعال
یک گروه بین‌المللی از محققان دریافتند خشن‌ترین و خشک‌ترین منطقه روی زمین که وضعیتی شبیه به مریخ دارد و تصور می‌شد در آن حیات وجود ندارد، محل سکونت انواعی از باکتری‌ها است. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، مناطقی از صحرای بسیار خشک آتاکاما که به دلیل خشکی بسیار زیاد تصور می‌شد فاقد هرگونه حیات است، پس از بارش باران شاهد رشد انواع خاصی از باکتری‌ها بود. این امر امید جدیدی را برای یافتن مجموعه‌های میکروبی مشابه در سطح مریخ ایجاد کرد.

 

صحرای آتاکاما در کشور شیلی قرار دارد و مناطقی از آن قابلیت حمایت از حیات را ندارد و شرایط آن به گونه‌ای است که حتی باکتری‌ها نیز قادر به ادامه زندگی در آن نیستند. نیتراتی که از آسمان روی سطح زمین می‌بارد و در سایر مناطق به سرعت توسط باکتری ها خورده می‌شود، در این منطقه کاملا دست نخورده باقی می‌ماند و میزان بارش باران در آن در هر دهه به چند میلیمتر می‌رسد.

 

با وجود این که صحرای آتاکاما به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای منطقه، بسیار خنک است، آب کافی برای ایجاد حیات در آن وجود ندارد. البته دمای پایین‌تر به معنای وجود انرژی کمتر برای رشد و تولید مثل است.

 

هنگامی که محققان در سال 2015 میلادی این تحقیقات را آغاز کردند، با وجود شهرت این صحرا به فقدان حیات در آن، توانستندآثاری از دی ان ای و میکروب‌ها را در آن بیابند. مدتی بعد مشخص شد این میکروب‌ها در اثر وزش باد از سایر مناطق به صحرا منتقل شده‌اند و در حال مرگ هستند.

 

اما پس از بارش اولین باران بعد از چند دهه، این وضعیت دگرگون شد و اجتماعات باکتریایی که در زیر سطح خاک مدفون شده بودند، شروع به فعالیت کردند. محققان با نمونه‌برداری از این باکتری ها توانستند چندین گونه بومی از باکتری‌ها را شناسایی کنند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------