ابداع یک میکروسکوپ بدون لنز!



  اخبارعلمی,خبرهای  علمی,میکروسکوپ بدون لنز
پژوهشگران آمریکایی موفق شدند میکروسکوپی ابداع کنند که برای تصویربرداری از بدن، نیازی به لنز ندارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، میکروسکوپ ها، ابزار جامعی در علوم زیستی هستند و کاربرد آنها به آزمایش‌های بالینی هم تعمیم می‌یابد.

 

پزشکان از میکروسکوپ‌ها برای بررسی چشم، بافت‌های سرطانی و کمک به انجام جراحی‌ها استفاه می‌کنند اما میکروسکوپ ها، بزرگ هستند و استفاده از آنها برای تصویربرداری از بسیاری نواحی عمیق درون بدن، غیرممکن است.

 

گروهی از دانشمندان  "دانشگاه رایس" (Rice University) در آمریکا، برای غلبه بر چنین موانعی، میکروسکوپی ابداع کرده‌اند که از هیچ لنزی استفاده نمی‌کند و به قدری کوچک است که امکان دارد به سر "درون‌بین‌ها " یا "آندوسکوپ‌ها" (endoscopes) ختم شود. این میکروسکوپ می‌تواند به عنوان یک ایمپلنت برای بررسی بلندمدت فعالیت مغز و و سایر برنامه‌های کاربردی بلندمدتی استفاده شود که به خاطر اندازه میکروسکوپ‌های موجود، تلاشی برای انجام دادن آنها صورت نگرفته است.

 

همچنین، این میکروسکوپ می‌تواند درحال تصویربرداری از جزئیات در مقیاس میکرومتر، بر حجمی از چند میلی‌متر مکعب تمرکز کند.

 

علاوه بر این، اندازه میدان دید می‌تواند با افزایش اندازه حسگر، وسعت یابد و از آنجا که این حسگر، یک ردیاب "نیم‌رسانای اکسید فلزی مکمل " یا "سیموس" (CMOS) است، این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

این ابزار قادر است داده‌های تصویر را به یک تصویر با وضوح بالا تبدیل کند و علاوه بر تولید تصویری متمرکز، فیلم‌های سه‌بعدی از اشیا را با حجم چند میلی‌متر مکعب ایجاد کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------