تشخیص هویت از روی لبخند با کمک هوش مصنوعی



  اخبارعلمی ,خبرهای علمی,تشخیص هویت از روی لبخند
تحقیقات جدید در دانشگاه "برادفورد" انگلستان نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند هویت افراد را از روی لبخندشان تشخیص دهد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند هویت افراد را از روی لبخندشان تشخیص دهد. این به این دلیل است که لبخند زنان گسترده‌تر از مردان است. این یافته‌ها به پژوهشگران اجازه داده تا یک الگوریتم هوش مصنوعی ایجاد کنند که این سیستم می‌تواند جنسیت افراد را در 86 درصد از موارد شناسایی کند.

 

استاد "حسن اوگیل" (Hassan Ugail)، محقق اصلی این مطالعه گفت: زنان قطعا لبخند گسترده‌تری دارند و هنگام لبخند دهان و ناحیه لب خود را به مراتب بیشتر از مردان باز می‌کنند.

 

این روش به جای استفاده از یک تصویر ثابت، به حرکات صورت هنگام لبخند زدن نگاه می‌کند. این سیستم با ردیابی حرکت 49 نقطه در صورت کار می‌کند. این نشانه‌ها عمدتا به چشم‌ها، دهان و بینی نزدیک است. محققان این آزمایش را بر روی 109 فرد که شامل 69 زن و 40 مرد بودند، انجام دادند.

 

"حسین اوگیل" افزود: از آنجا که این سیستم جنبش عضلانی چهره در حین لبخند زدن را اندازه گیری می‌کند، ما معتقدیم حتی اگر ویژگی‌های فیزیکی خارجی تغییر کند، این پویایی باقی خواهد ماند. این سیستم تشخیص چهره می‌تواند تبدیل به نسل بعدی سیستم تشخیص هویت بیومتریک که عملکردی منحصر به فرد دارد، شود.

 

"اوگیل" در ادامه گفت: ما از یک طبقه بندی نسبتا ساده ماشینی برای آزمایش طرح مفهومی این سیستم در تحقیق استفاده کردیم، اما هوش مصنوعی پیشرفته‌تر می‌تواند این میزان تشخیص را بهبود بخشد.

 

محققان اشاره کردند که تشخیص جنسیت نقش مهمی در درک چهره، سن، قومیت، تجزیه و تحلیل هویت، نظارت تصویری و تعامل انسان و رایانه هوشمند دارد.

 

تحقیقات پیشین نشان داده بود تکنولوژی تشخیص چهره، صورت مردان سفید پوست را بهتر تشخیص می‌دهد. اما این تحقیق، در کنار تکنولوژی مشابه، می‌تواند به ساخت نرم افزار تشخیص چهره پیچیده‌تر کمک کند. محققان فکر می‌کنند دیگر حالات چهره از جمله تعجب، ترس، خشم و نفرت ممکن است به تشخیص جنسیت کمک کنند.

 

این تحقیق در مجله "Visual Computer" منتشر شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------