ساخت حسگر ایمنی گاز بر اساس فناوری گرافین



  اخبارعلمی ,خبرهای علمی ,فناوری گرافین
محققان چینی نوعی حسگر گاز طراحی کردند که قادر است عملکرد حس بویایی سگ را شبیه سازی کند. 

به گزارش ایرنا از ساینس، بخش درونی بینی سگ دربرگیرنده مجموعه وسیعی از مویرگ‌ها است که امکان حس کردن مولکول‌های بودار را با تمرکز بسیار کم فراهم می‌کند. 

 

حس بویایی سگ 20 برابر قوی‌تر از انسان است و همان عملکرد حس بینایی در زندگی روزمره انسان‌ها را دارد؛ به همین دلیل محققان در ساخت حسگر جدید از حس بویایی سگ ها الهام گرفتند. 

 

محققان برای شبیه سازی ساختار درون بینی سگ از اکسید گرافین و نوعی پلیمر استفاده و نانوساختارهایی شبیه به طومار ایجاد کردند که امکان حس کردن گاز را فراهم می‌کند؛ پلیمر مورد استفاده در این تحقیقات پلی استیرن سولفات است که به منظور استخراج یون‌هایی مانند پتاسیم، کلسیم و سدیم از محلول‌ کاربرد دارند.

 

نانوطومارهایی که با استفاده از این پلیمر ساخته شدند، شکلی شبیه به لوله دارند که در دمای بالا پایداری خود را حفظ می‌کنند و طول عمر زیادی دارند. در واقع پایداری نانوطومارها حاصل استفاده از این پلیمر است که با استفاده از شیوه خشک‌ کردن انجمادی ساخته شده است. این شیوه شامل انجماد و تصعید آب موجود در پلیمر با استفاده از فشار است. با استفاده از این شیوه یک الگوی کاملا یکدست از ساختارهای غیرمتراکم به دست می‌آید. 

 

محققان برای آزمایش عملکرد نانوطومارهای حاصل از این فرآیند، آنها را درون حسگرهای گاز مورد استفاده قرار دادند و دریافتند این نانوطومارها بسیار حساس بوده و آماده تولید انبوه هستند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Nano منتشر شده است. 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------