جایگزینی آفت کش ها با واکسن مبتنی بر اسید ریبونوکلئیک



  اخبار علمی ,خبرهای  علمی, آفت کش ها
گروهی از محققان دانشگاه هلسینکی با همکاری مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه توانستند راهکارهای جدیدی را برای تولید واکسن های مبتنی بر اسید ریبونوکلئیک (RNA) به منظور ازبین بردن آفات محصولات زراعی بدون آسیب زدن به گیاه ابداع کنند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، این واکسن های جدید قادر هستند آفات موجود در گیاهان را بدون آسیب به گیاه از بین ببرند؛ برای این منظور می توان مولکول های اسید ریبونوکلئیک را روی برگ های گیاه پاشید تا توسط آن جذب شوند. زمانی که گیاه تحت تهاجم آفات قرار گرفت، یک مکانیزم دفاعی متداول در موجودات زنده موسوم به RNA مداخله گر فعال می شود که از طریق تطبیق توالی آر ان ای واکسن و پاتوژن، توصیف ژن ها را در رشته های RNA مهار می کند.

 

به عبارت دیگر این مکانیزم مانند سمی عمل می کند که به صورت هدفمند رشته های اسید ریبونوکلئیک آفات را از بین می برد. یکی از کارکردهای آر ان ای، انتقال دستورالعمل های مربوط به تبدیل اسیدهای آمینو به پروتئین است و مکانیزم آر ان ای مداخله گر موجب اختلال در این عملکرد می شود. به این ترتیب سلول های مهاجم نمی توانند پروتئین موردنیاز خود را بسازند و آفت از بین می رود.

 

به گزارش وزارت کشاورزی آمریکا سالانه بین 25 درصد از غلات کشت شده در این کشور به دلیل آفات از بین می رود و این رقم در کشورهای درحال توسعه به 40 تا 50 درصد می رسد؛ بر اساس این گزارش در صورتی که از آفت کش های موجود در بازار استفاده نمی شد، این آمار به 70 درصد محصولات کشاورزی می رسید.

 

با وجود این که آفت کش های شیمیایی تاثیر چشمگیری در مبارزه با سوءتغذیه و تامین غذای ساکنین زمین داشته اند، اثرات نامطلوبی نیز برجای گذاشته اند. بسیاری از این ترکیبات حشرات و علف های هرز را به طور کلی نابود می کنند و باید در پهنه وسیعی پخش شوند تا اثرگذار باشند. بنابراین ممکن است خود محصولات غذایی نیز تحت تاثیر قرار گیرند و از آنجا که این آفت کش ها به محیط زیست وارد می شوند، ممکن است بسیاری از گیاهان و جانوران بی خطر نیز در اثر آلودگی از بین بروند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Plant Biology Journal منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------