ساخت چرم مصنوعی با الهام از گیاهان



محققان دانشگاه ایالتی اوهایو راهکار جدیدی را ابداع کردند که امکان تولید چرم مصنوعی مقاوم در برابر مایعات و دمای بالا را فراهم می کند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، در این شیوه روی چرم مصنوعی پوششی قرار می گیرد که با الهام از برگ های لوتوس ساخته شده و مقاومت گرمایی آن را افزایش می دهد. همچنین با حذف آب و روغن مقاومت گرمایی آن را تا 70 درجه سانتیگراد افزایش داده و مانع چسبندگی سطح چرم مصنوعی در دمای بالا می شود. این چرم مصنوعی در برابر آب و هرگونه مایع مبتنی بر روغن و آب مقاوم است.

  اخبار علمی ,خبرهای  علمی,چرم مصنوعی

با استفاده از این فناوری می توان انواع جدید و مقاوم چرم مصنوعی را برای کاربردهای مختلف از پوشش مبلمان گرفته تا تزئینات داخلی اتومبیل ها تولید کرد.

چرم مصنوعی معمولا متشکل از یک لایه پارچه پوشیده از نوعی پلاستیک است و مانند چرم طبیعی در برابر مایعات، نفوذپذیر است. اما بر خلاف چرم طبیعی در دماهای بالا لایه پلاستیک آن نرم شده و نوعی چسبندگی ایجاد می کند.

 

محققان برای شبیه سازی سطح ناهموار برگ های لوتوس، نانوذرات سیلیس را روی سطح چرم مصنوعی اسپری کردند. اما پیش از انجام این کار ابتدا سطح چرم مصنوعی را با استفاده از پرتوهایی که در ساخت تراشه های الکترونیکی کاربرد دارند، پرداخت کردند تا چسبندگی سطحی آن افزایش یابد و نانوذرات به خوبی به آن متصل شوند. در مرحله بعد محققان با استفاده از نوعی رزین سیلیکونی روی نانوذرات را پوشاندند. در نتیجه این فرآیند پوشش شفافی روی سطح چرم مصنوعی ایجاد شد که امکان مشاهده ساختار چرم را فراهم کرده و موجب افزایش مقاومت گرمایی و نفوذناپذیری سطح آن می شود.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Colloids and Surfaces A منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------