آخرین خبرها از تولید آب از هوا



  اخبار علمی ,خبرهای  علمی,تولید آب از هوا
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: امکان تولید آب از هوای مرطوب وجود دارد اما در حال حاضر این طرح در حد تحقیقات و نمونه‌های کوچک در حال اجراست. 

عباس سروش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اجرای این طرح نمی تواند حلال مشکلات منابع آبی باشد، اظهار کرد: تمامی کارهای لازم در حوزه تحقیقات در حال انجام است اما به نظر می رسد که این طرح نتواند مشکلات انسانی را در حوزه منابع آبی برطرف کند.

 

چندی پیش نیز جهانگیر حبیبی - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران - با بیان این که تولید آب توسط این دستگاه در حجم کوچک امکان‌پذیر است، به ایسنا گفت: بسته به میزان سرمایه‌گذاری فرد می‌توان در مورد میزان تولید آن صحبت کرد.

 

به گفته وی، این‌که بتوان مشکل بحران آب را با کمک چنین دستگاهی برطرف کرد به اعتقاد من امکان‌پذیر نیست و تنها می‌توان از این دستگاه در مصارف کم به طور مثل برای باغچه یا تامین آب روستاهای دور افتاده استفاده کرد، البته بکارگیری ازان دستگاه نیازمند شرایط خاص جغرافیایی است.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب با بیان این که لازم است در ابتدای این طرح به صورت پایلوت در یک منطقه اجرایی شود، ادامه داد: هر ایده تحقیقاتی که بتواند منجر به تولید آورده برای کشور شود از سوی شرکت مدیریت منابع آب و شرکت آب و فاضلاب کشور حمایت می‌شود اما به نظر می رسد که این طرح نتواند حلال مشکلات آبی باشد.

 

این در حالی است که شرکت سازنده دستگاه تولید آب از هوا در نامه‌های متعددی به مسئولان دولت و نمایندگان مجلس به طور مؤکد " از آمادگی خود برای حل مشکل کم‌آبی کشور" سخن گفته و معتقد است "این دستگاه می‌تواند چالش تامین آب را به شکل قابل توجهی برطرف کند".

 

در نامه‌هایی که از سوی این شرکت سازنده به مسئولان دولتی و مجلس ارسال شده، با معرفی "دستگاه تولید آب از رطوبت هوا" با ظرفیت تولید روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ مترمکعب آب، اینطور مطرح شده است که آمادگی نصب آن در هرمنطقه، حتی مناطق خشک و کویری وجود دارد و قیمت هر دستگاه به حجم ۱۰۰۰ متر مکعب ۴.۵ میلیارد تومان و درحجم ۲۵۰۰۰ متر مکعب حدود ۷۰ میلیارد تومان اعلام شده است. همچنین این شرکت مدعی است که جهت احیای زاینده‌رود در زمان پرآبی ۸۰ دستگاه ۲۵۰۰۰ متر مکعبی مورد نیاز است.

 

گفتنی است در سال ۱۳۹۱ دستگاه تولید آب و رطوبت هوا با ظرفیت تولید روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ مترمکعب آب موفق به اخذ تاییدیه از دانشگاه صنعتی امیرکبیر جهت ثبت اختراع شد دستگاهی که با دریافت هوا، رطوبت ایجادی را باردار کرده و به آب تبدیل می‌کند. پیگیری‌های ایسنا برای اثبات میزان تاثیرگذاری این اختراع و استفاده انبوه از آن برای حل مشکل آب کشور ادامه خواهد داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------