شکارچی امواج گرانشی آژانس فضایی اروپا خاموش شد



اخبارعلمی,خبرهای علمی, امواج گرانشی

ماهواره شکارکننده امواج گرانشی کیهان متعلق به آژانس فضایی اروپا هفته گذشته غیرفعال شد. 

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، سامانه LISA Pathfinder ، 16 ماه پس از شروع ماموریت خود به تازگی غیرفعال شده اما این فقط آغاز ماجراست چون این ماهواره در واقع، بستری آزمایشی برای ساخت ماهواره اصلی LISA به شمار می آید. قرار است سامانه LISA بزرگ‌ترین رصدخانه امواج گرانشی لقب گیرد که تا به حال ساخته شده و در سال 2034 به فضا پرتاب خواهد شد.

 

سیستم‌های آنبرد ماهواره LISA Pathfinder در تاریخ 18 ژوئیه خاموش شدند و برای ممانعت از برخورد آن با زمین، به یک مدار امن منتقل شد و این مدار تا 100 سال آینده، از برخور آن با کره خاکی ممانعت خواهد کرد.

 

امواج گرانشی برای نخستین بار و بیش از 100 سال پیش توسط اینشتین پیش‌بینی شدند و یکی از آخرین قطعات معمای نسبیت عمومی به شمار می‌آیند که به طور مستقیم قابل مشاهده‌اند.

 

در سال 2015، سامانه LIGO تاثیرات فیزیکی این امواج را برای نخستین بار شناسایی کرد و بعدها دو بار دیگر آن‌ها را مشاهده کرد. اما به منظور کسب دانش بیشتر درباره این پدیده، به ابزارهای دقیق‌تری نیاز است و سامانهLISA  با حضور در فضا، قادر به شکار اثرات بیشتری از امواج گرانشی در مقایسه با سامانه زمینیLIGO  است.

 

گرچه این امواج ناشی از رخدادهای کیهانی مانند ادغام شدن دو سیاهچاله هستند، زمانی که به زمین می‌رسند، فقط می‌توان تاثیراتشان را در سطح زیراتمی مشاهده کرد. به منظور شکار این امواج فوق‌العاده ریز، سامانهLIGO  و همچنین ماهواره‌های ماموریتLISA  هر دو از ابزار مداخله‌سنج لیزری بهره می‌برند و این مداخله سنج نور لیزر را بین دو نقطه می‌تاباند و هر نوع تغییری در فاصله بین آن‌ها را مشاهده می‌کند.

 

این دو نقطه بر روی سامانه LISA Pathfinder، در واقع دو کیوب شناور آزاد بودند که از طلا و پلاتین ساخته شده‌ بودند و حدود 38 سانتی‌متر از یکدیگر فاصله داشتند، این در حالی است که در سامانهLIGO  این دو نقطه چهار کیلومتر از یکدیگر فاصله داشتند. با این حال، سامانه LISA در آینده از مجموعه‌ای از 3 ماهواره جدا ساخته خواهد شد که در قالب یک مثلث، لیزرهایی را به سمت یکدیگر می‌تابانند و طول هر یک از اضلاع این مثلث 2.5 میلیون کیلومتر خواهد بود.

 

دانشمندان این پروژه مدعی‌اند در چنین مقیاسی، این سامانه قادر به شکار امواج گرانشی خواهد بود که از هر نقطه‌ای از جهان نشات می‌گیرند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------