ترمیم اعصاب آسیب دیده با تار عنکبوت طلایی!



  اخبارعلمی,خبرهای علمی,تار عنکبوت طلایی

تار عنکبوت ترکیب مقاومی است که از آن برای تولید رشته های ویولون، صندلی خودرو و غیره استفاده می شود. اما قرار است این محصول طبیعی در پزشکی هم به کار گرفته شود. 

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، دانشمندان می گویند می توان از تار عنکبوت برای ترمیم رشته های عصبی آسیب دیده در بدن و متصل کردن مجدد آنها به یکدیگر بهره گرفت.

 

یکی از جنبه های حساس و چالش برانگیز انجام جراحی های پلاستیک و ترمیمی، مربوط به بازسازی اعصاب آسیب دیده ای است که طولشان از پنج سانتیمتر فراتر نمی رود. اعصاب مذکور به دنبال تصادف های شدید یا انجام اعمال جراحی برای برداشتن تومور آسیب می بینند و اگر چه جراحان می توانند از روش پیوند بافت برای متصل کردن مجدد اعصاب آسیب دیده استفاده کنند، اما این روش تنها در مورد رشته های عصبی با طول حداکثر ۴ سانتیمتر پاسخگوست.

 

محققان دانشگاه پزشکی وین با بررسی های فراوان از تار عنکبوت طلایی کماندار کشور تانزانیا که مقاومتی بیش از نایلون دارد، برای پیوند اعصاب بدن انسان استفاده کرده اند. این تارها چهار برابر فولاد قابلیت ارتجاعی دارند و می توانند ویژگی های خوب خود را تا دمای ۲۵۰ درجه سانتیگراد حفظ کنند.

 

محققان می گویند خاصیت ضدباکتریایی و ضدآب بودن از جمله مزایای دیگر این تار عنکبوت استثنایی است که ماهیگیران تانزانیایی از آن برای بافتن تور ماهیگیری استفاده می کنند.

 

آزمایش تارهای عنکبوت مذکور برای اتصال اعصاب آسیب دیده حیوانات با موفقیت صورت گرفته و قرار است به زودی آزمایشی به همین منظور بر روی انسان ها صورت بگیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------