چاپ مکرر تصاویر رنگی روی کاغذ امکان‌پذیر شد



  اخبار علمی,خبرهای  علمی , چاپ مکرر تصاویر رنگی

محققان دانشگاه‌های رایس، یونسی و کره، راهکار جدیدی را ابداع کردند که امکان چاپ و حذف چندین تصویر رنگی را روی نوع خاصی کاغذ فراهم می‌کند. 

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، در این تکنیک از رنگ‌های ساخت‌یافته استفاده شده است که ویژگی‌های متفاوتی با مرکب مرسوم در صنعت چاپ دارند. مرکب‌های متداول تمام طیف رنگی را به غیر از رنگی که توسط چشم دیده می‌شود، جذب می‌کنند و به همین علت مثلا با رنگ قرمز یا آبی دیده می‌شوند. این رنگ‌ها به مرور زمان کم‌رنگ‌تر و در نهایت محو می‌‌شوند. رنگ‌های ساخت‌یافته رنگ‌های مشخص را در زوایای مشخصی منعکس می‌کنند. این رنگ‌ها از دسته‌های تک‌بعدی پلیمرهای لایه‌ای ساخته شده‌اند که به آن‌ها اصطلاحا کوپلیمر دسته‌ای گفته می‌شود.

 

کوپلیمرها انعطاف‌پذیر، نرم و کشسان هستند و با تغییر شکل و ابعاد آن‌ها می‌توان رنگ منعکس شده از آن‌ها را تغییر داد.

 

محققان دریافتند با استفاده از یک جوهر بدون رنگ با پایه آب که بر اساس آمونیوم پرسولفات ساخته شده است، می‌توان نحوه اتصال کوپلیمرها را در موقعیت‌های مختلف کنترل کرد و در نتیجه ضخامت و رنگ منعکس شده از آن‌ها را تحت کنترل درآورد.

 

محققان با استفاده از مقادیر مختلف آمونیوم پرسولفات و اتانول روی کاغذ پوشیده از کوپلیمر توانستند افزایش و کاهش حجم مولکول‌های آن را کنترل کرده و در نتیجه الگوها و رنگ‌های مورد نیاز برای چاپ تصویر را ایجاد کنند. استفاده از مقادیر زیاد پرسولفات آمونیوم منجر به تولید تصاویر سیاه و حذف سایر رنگ‌ها می‌شود.

 

همچنین محققان دریافتند با استفاده از برمید هیدروژن می‌توانند پرسولفات آمونیوم را از سطح کاغذ پاک کنند. آن‌ها با استفاده از این شیوه توانستند بیش از 50 بار تصاویر مختلف را با کیفیت یک چاپگر جوهرافشان صنعتی روی کاغذ چاپ و پاک کنند.

 

قرار است گزارش کامل این تحقیقات در شماره 4 آگوست نشریه Advanced Materials منتشر شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------