تولید بافت زنده با چاپ سه‌بعدی



  اخبار علمی ,خبرهای علمی  ,چاپ سه‌بعدی

دانشمندان موفق به چاپ سه‌بعدی سلول‌های آزمایشگاهی و تولید بافت‌های زنده شدند. 

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، موفقیت تیم دانشگاه آکسفورد می‌تواند پزشکی احیا را دستخوش انقلاب کند و تولید بافت‌های پیچیده و غضروف را ممکن سازد. بافت‌های زنده‌ای که توسط محققان چاپ شدند، می‌توانند نواحی بیمار یا آسیب‌دیده بدن را پشتیبانی و ترمیم کنند.

 

دانشمندان نشان دادند چگونه می‌توان طیفی از سلول‌های انسانی و حیوانی را چاپ و سازه‌های بافتی تولید کرد. آنها مطالعه خود را با استفاده از سلول‌های human embryonic kidney(HEK) و سلول‌های بنیادی ovine mesenchymal  (oMSCs) انجام دادند.

 

در حالی که در سال‌های اخیر علاقه تیم‌های علمی به چاپ سه‌بعدی بافت زنده افزایش یافته، اجرای این کار دشوار بوده زیرا فناوری‌های آن هنوز ارائه نشده بودند. در این بین، در وضعیت سه‌بعدی، کنترل سلول‌ها دشوار است زیرا آن‌ها اغلب در داخل سازه چاپ‌شده حرکت می‌کنند و داربست چاپی نرم، برای پشتیبانی از این سلول‌ها ممکن است فرو بریزد.

 

محققان راهکاری را برای تولید بافت‌ها با استفاده از سلول‌های خودکفا ارائه داده‌اند که از این داربست‌ها پشتیبانی می‌کنند تا شکل‌شان را حفظ کنند. با استفاده از مطالعه جدید، آن‌ها می‌توانند بافت‌های مصنوعی با تقریبا همان پیچیدگی سلول‌های دارای سلول‌های بنیادی تولید کنند.

 

در حال حاضر، نمونه‌های محدودی از بافت‌های چاپی وجود دارد که معماری سلولی پیچیده‌ بافت‌های طبیعی بدن را داشته باشند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------