تغییرات اقلیمی و بروز طوفان‌های آمریکا



  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی ,تغییرات اقلیمی

طوفان "هاروی" که مدتی قبل از طوفان "ایرما" رخ داد، با زدن رکورد در شدت و میزان باران، سوالاتی را در مورد چگونگی تاثیر تغییرات آب و هوایی در ایجاد طوفان‌ها پدید آورد. دانشمندان می‌گویند تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد طوفان "هاروی"، "ایرما" یا هر طوفان دیگری نمی‌شود، اما احتمال بروز طوفان‌های شدید مانند "ایرما" را به شدت افزایش می‌دهد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از فکت چک، جدیدترین آنالیزی که در مورد تاثیر تغییرات آب و هوایی در فعالیت‌های طوفان صورت گرفته، از پیش نویس گزارش ویژه برنامه علوم تحقیقاتی تغییرات جهانی آمریکا است که 28 ژوئن منتشر شده است.

 

یکی از یافته‌های کلیدی این گزارش می‌گوید که فعالیت‌های انسانی از دهه 70 میلادی به "افزایش فعالیت‌های طوفان" در اقیانوس اطلس شمالی منجر شده است. خلیج مکزیک، جایی که "هاروی" شکل گرفت، بخشی از اقیانوس اطلس شمالی است.

 

با این وجود، گزارش برنامه تحقیقاتی تغییرات جهانی آمریکا نشان دهنده عدم قطعیت در شناسایی میزان تاثیر و مشارکت علل انسانی بر فعالیت‌های طوفان‌ها است.

 

یکی دیگر از یافته‌های کلیدی این گزارش نتیجه‌گیری کرد که مدل‌های آب و هوایی به طور کلی نشان می‌دهد که یک "جهان گرم‌تر" منجر به افزایش شدت تندبادها و همچنین افزایش شدت طوفان‌های سهمگین می‌شود.

 

این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که طبق شواهد و مطالعات، اقیانوس اطلس به طور ویژه خاستگاه افزایش بارش و وقوع طوفان‌های سهمگین می‌شود.

 

این پیش بینی‌ها با نظریه‌های دانشمندان در مورد اینکه چگونه یک جهان گرم‌تر منجر به رطوبت بیشتری در جو، بارش بیشتر و وقوع طوفان‌های شدید می‌شود، مطابقت دارد.

 

با این وجود اما کمی عدم اطمینان نیز وجود دارد؛ چرا که پیش بینی‌ها هنوز با داده‌های مشاهده شده در مورد طوفان‌ها سازگار نیستند. زیرا داده‌ها از کیفیت بالا و کافی برای تشخیص سهم انسان در این روند برخوردار نیستند.

 

در مورد طوفان "هاروی" همانطور که گفتیم، گفتن اینکه تغییرات آب و هوایی منجر به وقوع آن شده نادقیق است. طوفانی که طی چهار روز رکورد بیش از 50 اینچ بارش را در جنوب تگزاس ثبت کرد.

 

اما دانشمندان گفته‌اند که "هاروی" به دلیل تغییرات اقلیمی سهمگین‌تر و مخرب شده است.

 

"مایکل مان"، استاد علوم جوی در ایالت پنسیلوانیا، در مقاله ای که در گاردین در روز 28 اوت منتشر شد؛ به حداقل سه عامل ناشی از تغییرات اقلیمی اشاره کرد که طوفان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند: بالا آمدن سطح دریاها، آبهای گرم‌تر اقیانوس و ضعف بادهای غالب.

 

وی توضیح می‌دهد که بالا آمدن سطح دریا موجب افزایش شدت طوفان شده و بر همین اساس جریان‌های طوفانی شدیدتر منجر به بروز سیلاب‌های ساحلی بیشتر می‌شود.

 

از سوی دیگر، آب‌های گرم‌تر منجر به افزایش رطوبت در اتمسفر می‌شوند که آن نیز منجر به ایجاد پتانسیل برای بارندگی‌ها و سیلاب‌های بیشتر می‌شود. ترکیب سیلاب‌های ساحلی و باران‌های سنگین مسئول سیل‌های ویران کننده‌ای است که آمریکا تجربه می‌کند.

 

وی افزود: اگرچه تاثیر عامل سوم کمتر از دو عامل دیگر است، اما طوفان در نزدیکی ساحل به علت بادهای ضعیف غالب که نتوانستند طوفان را به دریا هدایت کنند، به وجود می‌آید.

 

علت ضعف بادهای غالب، سیستم پرفشار و در حال گسترش در اکثر نقاط آمریکا است که یکی از عوامل دست مشارکت انسان در تغییر اقلیم برشمرده می‌شود.

 

دانشمندان می‌گویند طوفان‌های بعدی در این منطقه به دلیل همین تغییرات آب و هوایی مذکور، سهمگین‌تر خواهند بود.

 

هرچند ممکن است تنها نیم تا یک سوم بالا آمدن سطح آب دریاها را می‌توان به گردن گرمایش جهانی حاصل از فعالیت‌های انسانی انداخت، اما به راحتی قابل فهم است که افزایش تعداد و شدت طوفان‌ها و آسیب‌های مرتبط با آن به طور قابل توجهی تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است.

 

بنابراین آیا تغییرات اقلیمی مقصر بروز طوفان‌هایی همچون "هاروی" و "ایرما" هستند؟ دانشمندان می‌گویند خیر، اما این موضوع نقش تعیین کننده‌ای در شدت یافتن این طوفان‌ها(همانند طوفان‌های دیگر) داشته است، اما به تنهایی عامل ایجاد آنها نیست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------