بدلیل تغییرات اقلیمی قهوه کمیاب و گران خواهد شد!



  اخبارعلمی,خبرهای علمی, قهوه

پژوهش جدید محققان دانشکده محیط زیست دانشگاه "ورمونت" اثرات گرمای زمین و تغییرات اقلیمی روی تولید قهوه را بررسی کرده و به نتایج قابل توجهی دست یافته است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز، تولید قهوه ممکن است به دلیل گرمایش جهانی کاهش یابد. تغییرات اقلیمی منجر به از بین رفتن گونه‌های زنبورهای گرده افشان قهوه می‌شود و مزارع کشت قهوه را در آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا کاهش می‌دهد.

 

تاثیر تغییر اقلیم بر مزارع کشت قهوه

محققان اعلام کرده‌اند براساس مدل‌های کامپیوتری؛ گرم شدن کره زمین ممکن است تا سال 2050 تا 88 درصد از مزارع کشت قهوه در آمریکای لاتین بکاهد که از این میان، کشورهای نیکاراگوئه، ونزوئلا و هندوراس شاهد بیشترین ضرر خواهند بود.

 

علاوه بر تاثیر آن بر آمریکای لاتین که بزرگترین منطقه تولید قهوه در جهان است، پیش‌بینی می‌شود که تغییرات آب و هوایی در مناطق رو به رشد از لحاظ تولید قهوه در آفریقا و آسیا نیز تاثیر بگذارد.

 

این بدان معنی است که قهوه می‌تواند به مراتب کمتر در دسترس و گرانتر باشد. همچنین می‌تواند معیشت افرادی را که وابسته به صنعت قهوه هستند، دستخوش تغییر کند.

 

حدود 25 میلیون کشاورز در 60 کشور در سراسر جهان قهوه تولید می‌کنند و هر کشاورز حدود 100 نفر را دارد که در تولید دخیل هستند.

 

"تیلور ریکتس"، مدیر موسسه محیط زیست "گاند" در دانشگاه "ورمونت" گفت: این مسئله بیش از بحث راجع به یک اسپرسوی خوب در نیویورک یا پاریس، در مورد چیزی است که باعث می‌شود زندگی میلیون‌ها نفری که همین الان هم جزو قشر آسیب پذیر محسوب می‌شوند، بیش از پیش تحت تاثیر قرار بگیرد.

 

تاثیر روی زنبورهای گرده افشان قهوه

مدل‌های کامپیوتری همچنین اشاره می‌کنند که بالا رفتن درجه حرارت زمین، چندین گونه از زنبورهای گرده افشان قهوه را از بین می‌برد.

 

اگرچه قهوه ممکن است خودش گرده افشانی کند و بدون کمک حیوانات به بار نشیند، اما کارشناسان می‌گویند که تولید انبوه نیاز به چیزی دارد که گرده‌ها را پخش کند. قهوه‌ها در صورتی که این گونه گرده افشانی شوند، محصول بزرگتر و سنگین‌تری خواهند داشت.

 

"ریکتس" گفت: دو سوم کالاهای ارزشمند بر روی زمین به زنبورها و گرده افشان‌های دیگر برای تولید خوب وابسته است. گرده افشان‌ها قهرمانان ضروری و خاموش سیستم غذای جهانی ما هستند.

 

استراتژی کاهش تاثیر منفی تغییر اقلیم روی کشاورزان قهوه 

نگهداری زیستگاه‌های زنبورهای وحشی در مناطق کشت قهوه، پرورش قهوه در سایه درختان برای فراهم کردن زیستگاه‌هایی که گرده افشانی تسهیل و دانه‌ها خنک شوند و کشت نوع دیگری از محصولات، استراتژی‌هایی است که می‌تواند به کاهش تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی روی قهوه‌کاران کمک کند.

 

محققان در پژوهش خود که در مجموعه مقالات آکادمی ملی آمریکا منتشر شده، نوشتند: تغییرات اقلیمی باعث تغییر در توزیع قهوه و کاهش جمعیت زنبورهای وحشی و در نتیجه کاهش تولید قهوه خواهد شد. نتایج ما نیاز به استراتژی‌های مدیریت پاسخگو برای گرده افشانی زنبورها، مناسب بودن قهوه و اثرات متقابل بالقوه را برجسته می‌کند. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------