ربات زنبور ساخته شد



محققان دانشگاه هاروارد رباتی را ساختند که قادر است پرواز کند، درون آب شیرجه بزند، شنا کند و از آب خارج شود. 

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی،‌این ربات که RoboBee نام دارد در سال 2013 به عنوان اولین ربات دارای قابلیت پرواز با ابعادی به اندازه حشرات معرفی شد. در آن زمان وزن ربات به اندازه‌ای کم بود که نمی‌توانست بر نیروی کشش سطحی آب غلبه کرده و وارد آن شود.

 

برای حل این مشکل سازندگان ربات از تکنیک ساده‌ای استفاده کردند و در زمانی که لازم بود ربات وارد آب شود، نا گهان توان مصرفی آن را در حالی که بالای سطح آب پرواز می‌کرد، قطع کردند تا با نیروی حاصل از سقوط بتواند سطح آب را بشکافد و به آن وارد شود.

 

برای حرکت در آب نیز این ربات از بال زدن استفاده می‌کرد؛ اما مشکل غلبه بر نیروی کشش سطحی آب در هنگام خروج آن از آب همچنان باقی بود.

  اخبارعلمی,خبرهای علمی , ربات زنبور

محققان طراحی نمونه جدید این ربات را تغییر دادند تا بتواند حدود سه برابر وزن قبلی را حمل کند. بدین ترتیب فضای کافی برای استفاده از یک مکانیزم جدید که امکان خروج آن را از آب به سادگی فراهم می‌کند، تامین شد. در این مکانیزم از یک محفظه گاز و چند باله شناور برای خارج کردن بال‌های ربات از سطح آب و حفظ پایداری آن استفاده می‌شود. پس از قرار گرفتن ربات در سطح آب، صفحات الکترولیتی موجود در محفظه، آب را به گاز اکسید هیدروژن قابل اشتعال تبدیل می‌کند و یک شمع کوچک این گاز را منفجر می‌کند تا نیروی لازم برای بلند شدن ربات از سطح آب تامین شود.

 

در حال حاضر این ربات قادر نیست پس از خروج از آب پرواز کند و به همین دلیل با استفاده از پایه‌های خود مجددا روی سطح آب فرود می‌آید.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science robotics منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------