تولید سلول های بنیادی پرتوان از پوست



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, سلول های بنیادی
یک گروه بین المللی از محققان توانستند برای اولین بار در جهان سلول های پوست را از طریق فعال کردن ژن های خود سلول، به سلول های بنیادی پرتوان تبدیل کنند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، بدن ما متشکل از مجموعه ای از سلول ها است که هر یک وظایفی را برعهده دارند. در سال 2012 میلادی محققان دریافتند که می توان سلول های بالغ پوست را به نوعی از سلول های بنیادی جنینی موسوم به سلول های پرتوان القایی تبدیل کنند.

 

این فرآیند تحت عنوان برنامه ریزی شناخته شد. تا کنون فرآیند برنامه ریزی تنها از طریق انتقال مصنوعی ژن های موردنیاز که با عنوان عامل «یاماناکا» شناخته می شوند، به سلول های پوست امکان پذیر بوده است.

 

اما اکنون محققان توانستند با فعال کردن ژن های موجود درون سلول های بالغ پوست، آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان تبدیل کرده و فرآیند برنامه ریزی را اجرا کنند.

 

محققان برای این منظور از یک فناوری ویرایش ژن موسوم به CRISPRa استفاده کردند که قادر است ژن ها را فعال کند. کلید موفقیت این تکنیک، فعال سازی یکی از عناصر ژنتیکی مهم است که پیش از این مشخص شده مراحل اولیه رشد جنین انسان را پس از بارداری کنترل می کند. با استفاده از این شیوه سلول های بنیادی پرتوانی مشابه سلول های بنیادی جنینی تولید می شود.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------