افزایش آسیب پذیری درختان در اثر آلودگی هوا



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,درختان
محققان دریافتند ذرات معلق موجود در هوا می تواند موجب افزایش آسیب پذیری درختان در برابر خشکسالی شود. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، بر اساس این تحقیقات، ذرات معلق موجب فراتراوش برگ ها و تشدید آثار زیان بار خشکسالی بر درختان می شود. منافذ موجود روی برگ درختان امکان ورود دی اکسید کربن مورد نیاز برای فتوسنتز را به درون گیاه فراهم می کند. بدون دسترسی به دی اکسید کربن کافی، درختان قادر به تبدیل نور خورشید به مواد مغذی نیستند، اما باز شدن منافذ روی برگ ها موجب تبخیر آب موجود آن ها نیز می شود. این فرآیند با عنوان فراتراوش شناخته می شود.

 

این فرآیند امکان خنک ماندن درختان را فراهم می کند، اما در طول خشکسالی، درختان به تمام ذخیره آب خود نیاز دارند.

 

به همین علت درختان باید در شرایط آب و هوایی خاص بتوانند بین خطر گرسنگی و خطر خشکی تعادل برقرار کنند و در طول میلیون ها سال مهارت لازم را در این امر کسب کرده اند. با وجود این هرگز میزان ذرات معلق موجود در هوا به این میزان نبوده است.

 

محققان برای بررسی اثر ذرات معلق نمونه هایی از درختان مختلف را در معرض شرایط مختلف آب و هوایی قرار دادند. میزان تبخیر آب این گیاهان در مجاورت هوای پاک و فیلتر شده در مقایسه هوای آلوده شهرها بسیار کمتر بود. در این تحقیقات مشخص شد افزایش ذرات معلق موجود در هوا فرایند فراتراوش را مختل می کند و موجب آسیب پذیری درختان در برابر خشکسالی می گردد.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Environmental Research Letters منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------