تولید کود از هوای رقیق



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, تولید کود از هوای رقیق
محققان آمریکایی موفق شده اند که با مهندسی ژنتیکی یک باکتری، از هوای رقیق کود تولید کنند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک الرت، این باکتری که توسط محققان دانشگاه واشنگتن آمریکا مهندسی شده است می تواند در روز از فتوسنتز برای تولید اکسیژن و در شب از نیتروژن به منظور ایجاد سبزینه (کلروفیل) برای فتوسنتز استفاده کند.

 

این دستاورد می تواند به ابداع گیاهانی که خود کود خود را تامین می کنند و ریشه کن کردن مصرف برخی کودهای انسان ساز منجر شود که هزینه زیادی برای محیط زیست دارند.

 

تحقیق محققان دانشگاه واشنگتن بر پایه این حقیقت صورت گرفت که اگر چه هیچ گیاهی نمی تواند نیتروژن هوا را جذب کند اما زیرگروهی از باکتری ها وجود دارند که می توانند این کار را انجام دهند.

 

باکتری مورد استفاده در این تحقیق که Cyanothece نام دارد، به دلیل برخورداری از یک ریتم شبانه روزی می تواند نیتروژن هوا را جذب کند.

 

این باکتری در طول روز فتوسنتز می کند و نور خورشید را به انرژی شیمیایی تبدیل می کند که از آن به عنوان سوخت استفاده می کند و در شب نیتروژن هوا را جذب می کند.

 

محققان ژن های این باکتری را که مسئول این مکانیسم شبانه روزی بودند برداشتند و آنها را در گونه دیگر این باکتری به نام Synechocystis قرار دادند تا این باکتری را به جذب نیتروژن از هوا ترغیب کنند.

 

به گفته محققان، این کشف می تواند تاثیر تحول سازی بر کشاورزی و سلامت گیاهان داشته باشد.

 

این تحقیق در مجله mBio منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------