روشی برای جلوگیری از تجمع باکتری ها روی تجهیزات



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,تجمع باکتری ها
محققان دانشگاه تورنتو دریافتند با آغشته کردن سطح تجهیزات فرآوری مواد غذایی با روغن خوراکی می توان مانع تجمع باکتری ها روی این تجهیزات شد 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری اسوشیتدپرس،‌این راهکار ساده موجب کاهش میزان باکتری های موجود در ماشین آلات صنعتی تا هزار برابر می شود. بسیاری از مواد غذایی در ماشین آلات صنعتی بزرگ از جنس فولاد ضدزنگ فرآوری می شوند. به مرور زمان در اثر برخورد مواد غذایی با بدنه این ماشین آلات، خطوط و شیارهایی در آن ایجاد می شود که محل مناسبی برای تجمع و تکثیر باکتری ها در مجاورت مواد غذایی است.

این تجمع باکتری افزایش خطر ابتلا به بیماری ها و آلودگی به میکروارگانیسم هایی مانند سالمونلا و ای کولای را افزایش می دهد.

 

اما روغن خوراکی با پوشاندن سطح ماشین آلات صنعتی یک لایه آبگریز روی آن ها ایجاد کرده و مانند سدی نفوذناپذیر در برابر آلاینده های سطحی عمل می کند.

 

بر اساس این تحقیقات استفاده از روغن های خوراکی مانند روغن زیتون، روغن ذرت و روغن کانولا در مقایسه با مواد شوینده شیمیایی، اثر بهتری در پاکسازی ماشین آلات از باکتری ها دارد. در حال حاضر محققان ترکیبات مختلفی از روغن ها، مواد غذایی و فیلم های زیستی را مورد مطالعه قرار می دهند تا مناسب ترین پوشش را برای جلوگیری از تجمع باکتری ها بر سطح ماشین آلات فرآوری مواد غذایی بیابند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------