دانشمندان سرعت مرگ را اندازه گرفتند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سرعت مرگ
محققان دانشگاه استنفورد در آزمایشی سرعت مرگ درون سلول را اندازه گرفتند. طبق این تحقیق مرگ با سرعت ۳۰ میکرومتر بر دقیقه حرکت می کند. 

به گزارش  مهر به نقل از دیجیتال ترند، محققان دانشگاه استنفورد سرعت مرگ را اندازه گرفته اند. آنها برای نخستین بار  توانستند هنگام ایجاد فرایند خودویرانی سلول به نام «موج مهاجم»(trigger wave) سرعت مرگ درون یک سلول را اندازه گیری کنند.  

 

طبق نتایج این تحقیق مرگ با سرعت حدود ۳۰ میکرومتر بردقیقه حرکت می کند.

 

جیمز فرل استاد دانشگاه استنفورد می گوید: موج مهاجم به عنوان یک پس زمینه تکرار شونده در تنظیمات سلولی مورد قبول است.

 

در این تحقیق، پژوهشگران از سیتوپلاسم ( مایع درون سلول) استفاده کردند که از تخم قورباغه گرفته شده بود. در مرحله بعد این مایع درون لوله های تفلون با طول چند میلیمتر قرار داده شد.در این مرحله آپوپتوز یا فرایند سیگنال مرگ در یک سلول آغاز شد.

 

محققان با استفاده از تکنیک فلورسنت همراه با فرایند فعال سازی آپوپتوز توانستند شیوه خود ویرانی سلول را مشاهده کنند. این فرایند در طول لوله حرکت می کرد.

 

فرل در این باره می گوید: به طور ایده آل چنین آزمایش هایی بهتر است در سلول واقعی انجام شود. اما در این خصوص مشکلی وجود دارد؛ بیشتر سلول ها بسیار کوچکتر از آن هستند که بتوان موج مهاجم را متمایز کرد. 

 

محققان با استفاده از میکروسکوپ فلورسنت( fluorescence microscopy )تخم های قورباغه را مطالعه کردند.  به دلیل کدر بودن تخم ها این مطالعه سخت تر بود. اما با این وجود، هنگام حرکت موج مهاجم، موجی مشابه از تغییر رنگدانه ها در سطح تخم به وجود آمد.           

 

این تحقیق نشان داد فرایند مرگ درون یک سلول شبیه قرار دادن چند فن در استادیوم و ایجاد یک موج است.  

 

موج های مهاجم مشابهی در نبض های عصبی و در مقیاس بزرگتر هنگام گسترش آتش سوزی در طبیعت دیده می شود. فرل در این باره می گوید:موج مهاجم اجازه می دهد سیگنال های الکتریکی  به سمت آکسون(بخش رشته مانند سلول عصبی) منتشر  و امواج کلسیم در سلول ها گسترده شوند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------