برچسبی که میزان اشعه محیط را نشان می دهد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,اشعه محیط
محققان دانشگاه پوردو آمریکا موفق به توسعه برچسبی شده اند که با استفاده از فرآیند تخمیر که در نانوایی مورد استفاده قرار می گیرد، میزان اشعه محیط را نشان می دهد. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، معمولا کارمندان آزمایشگاه های تصویربرداری که در آن از دستگاه هایی ماننده سی اسکن و پرتودرمانی استفاده می شود و کارگران نیروگاه های هسته ای در معرض تابش اشعه قرار دارند.

 

احتمال بروز بیماری هایی مانند سرطان، آب مروارید، بیماری های تیرویید و ناراحتی های پوستی در این افراد بسیار بالاست. بنابراین استفاده از ابزار قابل حملی که میزان اشعه در محیط را نشان دهد بسیار کاربرد دارد و می تواند این افراد را محافظت کند.

 

محققان دانشگاه پوردو موفق به ساخت برچسبی شده اند که میزان اشعه محیط را نشان می دهد. برای ساخت این برچسب از کاغذی به نام کاغد فریزر (مواد غذایی درون آن قرار گرفته و در فریزر نگهداری می شود)، آلمینیوم و نوار استفاده شده است.

 

روی این برچسب کوچک مخمر قرار می گیرد و با اضافه شدن یک قطره آب، فعال می شود و با استفاده از یک دستگاه الکترونیکی، میزان تابش اشعه را نشان می دهد.

 

در واقع زمانی که این برچسب مقابل اشعه قرار می گیرد، برخی از سلول های مخمر از بین می روند. زمانی که یک قطره آب روی مخمر ریخته می شود، سلول های باقیمانده شروع به مصرف گلوکز و آزادسازی دی اکسید کربن می کنند. بنابراین در سطح آن حباب های دی اکسید کربن و یون شکل می گیرد. افزایش یون ها رسانش الکتریکی مخمر را بالا می برد که با استفاده از دستگاه الکترونیکی قابل خواندن است.

 

محققان در تلاشند این برچسب را به گونه ای ارتقا دهند تا برای مشاهده میزان تابش دیگر نیازی به دستگاه الکترونیکی نباشد و با استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت بتوان میزان اشعه را مشاهده کرد. این برچسب می تواند در نیروگاه های هسته ای و برای محافظت از کارمندان مورد استفاده قرار گیرد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Advanced Biosystems منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------