چالش نصف کردن رشته‌های اسپاگتی!



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,رشته‌های اسپاگتی
دانشجویان دانشگاه "ام.آی.تی"، ابزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند رشته خشک اسپاگتی را به دو قطعه تقسیم کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ام.آی.تی.نیوز، بیشتر اوقات، هنگامی که یک رشته اسپاگتی خشک را از دو سر آن می‌گیرید و خم می‌کنید، طوری می‌شکند که به سه قطعه یا بیشتر تقسیم شود. دانشمندان ابزاری برای شکستن اسپاگتی خشک ابداع کرده اند که می‌تواند آن را به دو قسمت تقسیم کند.

 

اهمیت این موضوع برای دانشمندان به قدری بود که "ریچارد فاینمن"(Richard Feynman)، فیزیکدان مشهور آمریکایی نیز زمانی را به بررسی شکستن اسپاگتی و ارائه توضیح نظری در مورد آن، اختصاص داد.

 

آزمایش فاینمن تا سال 2005 حل نشده باقی ماند تا این که فیزیکدانان فرانسوی، نظریه‌ای را برای توضیح نیروی به کار رفته در شکستن اسپاگتی ارائه دادند. آنها دریافتند هنگامی که رشته اسپاگتی، از هر دو سر خود خم می‌شود، شکستگی نزیک به مرکز صورت می‌گیرد. این ایده که به نظر می‌رسید موفق به حل معمای فاینمن شده، برای فیزیکدانان فرانسوی، جایزه نوبل را به ارمغان آورد. در هر حال، این سوال به قوت خود باقی ماند؛ "آیا می‌توان اسپاگتی را طوری شکست که به دو قسمت تقسیم شود؟"

 

اکنون، بررسی جدید دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT) نشان می‌دهد که این کار، امکان پذیر است. پژوهشگران این دانشگاه، روشی ابداع کرده‌اند که به وسیله آن، می‌توان با خم کردن رشته‌های اسپاگتی خشک، آنها را طوری شکست که به دو قسمت تقسیم شوند. آنها آزمایش‌هایی را با صدها رشته اسپاگتی انجام دادند و متوجه شدند که اگر خمیدگی یک رشته اسپاگتی، با زاویه خاصی صورت گیرد، به آرامی در قسمت میانی خم و به دو قسمت تقسیم می‌شود.

 

پژوهشگران باور دارند این نتایج، برای درک چگونگی کنترل ویژگی‌های مواد میله‌شکل مانند ساختارهای مولتی‌فیبر، نانولوله‌های مهندسی‌شده یا حتی ریزلوله‌های موجود در سلول‌ها کاربرد خواهند داشت.

 

"ژورن دانکل"(Jörn Dunkel)، استادیار دانشگاه ام.آی.تی و از نویسندگان این پژوهش گفت: نتایج این بررسی که توسط دو تن از دانشجویان سختگوش این دانشگاه صورت گرفته، برای کنترل پویایی مواد دوبعدی و سه‌بعدی، کارآمد خواهد بود.

 

"رونالد هیسر"(Ronald Heisser) و "ویشال پتیل"(Vishal Patil)، دو دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه ام.آی.تی، پس از مطالعه آزمایش فاینمن، تصمیم گرفتند روشی برای کنترل شکستن رشته‌های اسپاگتی پیدا کنند.

 

دانکل افزود: آنها آزمایش‌های بسیاری انجام دادند و از مواد گوناگونی استفاده کردند و در نهایت نتیجه گرفتند که وقتی اسپاگتی را با شدت از هر دو سرش خم کنیم، به دو قطعه تقسیم می‌شود.

 

هیسر، یک ابزار مکانیکی ابداع کرد که می‌تواند رشته‌های اسپاگتی را خم کند. در هر یک از پایانه‌های این ابزار، یک گیره نصب شده که اسپاگتی را نگه می‌دارد. گیره‌ها قابل حرکت دادن هستند تا اسپاگتی را در درجه‌های گوناگون قرار دهند. گیره‌های دیگر نیز برای نزدیک کردن دو سر اسپاگتی به یکدیگر و خم کردن آن استفاده می‌شوند.

 

هیسر و پتیل، از این ابزار برای خم کردن صدها رشته اسپاگتی استفاده کردند و از همه مراحل نیز فیلمبرداری شد. در پایان، مشخص شد که با خم کردن اسپاگتی در  زاویه تقریبا 360 درجه و سپس، استفاده از گیره‌ها برای رساندن دو سر آن به یکدیگر، رشته اسپاگتی طوری می‌شکند که به دو قسمت تقسیم شود.

 

این پژوهش، در مجله "Proceedings of the National Academy of Sciences" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------