اندازه‌گیری سرعت نور با استفاده از هوش مصنوعی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,دوربین
پژوهشگران دانشگاه "استنفورد" قصد دارند با قرار دادن هوش مصنوعی در لنز یک دوربین، سرعت نور را محاسبه کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال‌ترندز، برای ابزار خودکار، دوربین مانند چشم و رایانه مانند مغز است اما اخیرا پژوهشگران "دانشگاه استنفورد" (Stanford University) آمریکا، برای فشرده تر ساختن دوربین‌های هوشمند، این دو گزینه را با هم ترکیب کرده‌اند.

 

گروهی از دانشجویان استنفورد، یک دوربین هوشمند ابداع کرده‌اند که برای پردازش داده‌ها، به یک رایانه بزرگ جداگانه نیازی ندارد زیرا براساس نورشناسی ساخته شده است.

 

در فناوری تشخیص شیء کنونی، از هوش مصنوعی در یک رایانه جداگانه استفاده می‌شود تا از میان الگوریتم‌ها، تصاویر و فیلم‌ها را برای شناسایی اشیاء نشان دهد.

 

به گفته پژوهشگران استنفورد، در خودروهای خودران، رایانه بزرگی برای تشخیص حضور عابر پیاده در مقابل راننده وجود دارد اما این رایانه‌ها بزرگ و اغلب کُند هستند و به انرژی بالایی نیاز دارند.

 

آنها به جای استفاده از فناوری متداول، هوش مصنوعی را مستقیما در رایانه قرار دادند تا سیستم‌هایی کوچکتر و سریع تر ابداع کنند. در این فناوری، هنگامی که نور از میان دوربین عبور می‌کند، داده‌ها توسط رایانه داخلی پردازش می‌شوند. رایانه نوری، داده‌های غیرضروری را تصفیه می‌کند و تعداد محاسبات لازم را کاهش می‌دهد. یک رایانه و یک حسگر مخصوص تصویربرداری نیز محاسبات باقیمانده را مدیریت می‌کنند.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,دوربین

 

نور با دوربین، نیاز دوربین به شارژ را برطرف کنند و نیروی محاسبه مورد نیاز برای تشخیص اشیا را از بین ببرند. "جولی چانگ" (Julie Chang)، دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد و از پژوهشگران این پروژه گفت: ما در ساخت این ابزار، برخی از محاسبات ریاضی هوش مصنوعی را در نورشناسی به کار برده‌ایم.

 

هرچند که دانش ورای دوربین هوش مصنوعی، پیچیده است اما ممکن است نتایج، به پیشرفت‌های قابل توجهی در ابزار دارای دوربین داخلی مانند خودروهای خودران و پهپادها منجر شوند.

 

این پژوهش، در مجله " Nature’s Scientific Reports" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------