کشف آب زیر لکه قرمز مشتری



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,لکه قرمز مشتری
محققان با استفاده از تلسکوپ های مستقر روی زمین، وجود آب در زیر سطح لکه قرمز مشتری را تایید کردند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، لکه قرمز رنگ مشتری در واقع یک طوفان عظیم با ابعادی حدود دو برابر سیاره زمین است که از حدود 150 سال پیش روی این سیاره می خروشد.

 

محققان در تلاش برای یافتن آب در اتمسفر مشتری به دنبال تشعشعات مادون قرمزی بودند که از داخل سیاره بیرون آمده و از این لکه خارج می شود.

 

برای این منظور داده های خام با استفاده از تجهیزات 2 رصدخانه واقع در هاوایی گردآوری شد. سپس این داده ها با بهره گیری از یک نرم افزار ویژه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 

بر اساس این تحقیقات، اتمسفر مشتری به سه لایه ابری مستقل تقسیم می شود و از آنجا که این سیاره گازی سطح قابل شناسایی ندارد، تعیین ارتفاع لایه های اتمسفر از سطح سیاره غیرممکن است؛ به همین دلیل عمق اتمسفر این سیاره با واحد بار که یکی از واحدهای اندازه گیری فشار است، تعیین می شود.

 

به اعتقاد محققان، لایه بیرونی اتمسفر از جنس آمونیاک، لایه میانی از جنس آمونیاک و سولفور و لایه پایین آن متشکل از آب مایع و یخ زده است.

 

محققان در راستای تایید این مدل توانستند آثاری از وجود آب را در عمق پنج تا هفت بار یعنی در حدود 160 کیلومتر پایین تر از سطح اتمسفر شناسایی کنند. این عمق، تقریبا پایین ترین قسمت از اتمسفر مشتری است که به اعتقاد محققان دمای آن به نقطه انجماد آب می رسد.

 

همچنین براساس این تحقیقات، میزان اکسیژن موجود در اتمسفر مشتری 2 تا 9 برابر بیش از خورشید است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Astronomical Journal, منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------