استفاده از دی ان ای محیطی برای تشخیص کوسه های سفید



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,دی ان ای
محققان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از شیوه آزمون و خطا توانستند پروتکل جدیدی را برای تشخیص حضور کوسه های سفید بزرگ با استفاده از دی ان ای محیطی یا eDNA بیابند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، دی ان ای محیطی رشته های دی ان ای موجود در محیط را که مستقیما از بدن جانوران به دست نیامده است، توصیف می کند. برای استفاده از این شیوه لازم بود محققان راهکاری را برای جداسازی نشانه های زیستی موجود در بافت های کوسه از نمونه های آب دریا بیابند.

 

محققان به منظور آزمایش کارآیی این پروتکل از یک فناوری توالی یابی ژنتیکی موسوم به PCR برای شناسایی دی ان ای محیطی کوسه ها در نمونه های مختلف استفاده کردند.

 

در این بررسی ها مشخص شد پروتکل جدید قادر است نمونه های حاوی ای دی ان ای کوسه را از نمونه های فاقد این نشانگر زیستی با موفقیت تفکیک کند.

 

این فناوری امکان تدوین نقشه های دقیق تری از مسیرهای حرکت و زمان حضور کوسه های سفید بزرگ در آب های ساحلی را فراهم می کند. به گفته محققان اگر بتوان از این فناوری برای تشخیص حضور کوسه های سفید استفاده کرد، می توان آن را برای تشخیص حضور سایر جانوران نیز به کار گرفت.

 

یکی از اهداف این تحقیقات ایجاد یک آزمون ساده برای ناجیان غریق است که با استفاده از یک نمونه کوچک آب دریا به سرعت بتوانند حضور کوسه ها را در منطقه تشخیص دهند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Frontiers in Marine Science منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------