منتخب اخبار فضایی از نگاه "اسپیس"+تصاویر



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,فضا
پایگاه خبری "اسپیس"، منتخبی از اخبار فضایی روزهای اخیر را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.

 

رویت "فرصت"

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,فضا

 

اگرچه مریخ‌نورد "فرصت"(Opportunity) ناسا پس از طوفان بزرگ مریخ خاموش شده و به خواب رفته است اما ناسا موفق به رویت و مکان‌یابی این کاوشگر رباتیک شده است.

 

تصاویری که توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا(MRO) گرفته شده، "فرصت" را به عنوان یک شیء کوچک در دامنه‌های دره "Perseverance" نشان می‌دهد، جایی که بیش از ۱۰۰ روز است تماس رادیویی کاوشگر با واحد کنترل ماموریت قطع شده است.

 

ناسا می‌گوید تصویر جدید توسط دوربین "HiRISE" مدارگرد مریخ و از ارتفاع ۲۶۷ کیلومتری گرفته شده است. یافتن "فرصت" برای چشم غیرمسلح دشوار است، اما ناسا آن را در تصویر مشخص کرده است.

 

ناسا در حال حاضر عملیات نجات "فرصت" را در آزمایشگاه پیشرانش جت(JPL) در کالیفرنیا انجام می‌دهد و سیگنال‌های رادیویی را چند بار در روز با استفاده از شبکه فضای عمیق به این کاوشگر ارسال می‌کند. در همین حال، گروه علوم رادیویی در JPL به هرگونه مخابره و سیگنال احتمالی گوش سپرده است.

 

فرستادن سیگنال‌ها از ۱۰ روز پیش آغاز شده و در مجموع ۴۵ روز ادامه خواهد داشت. در صورتیکه هیچ پاسخی از "فرصت" نرسد، نشان می‌دهد که قطعات الکترونیکی آن طی طوفان و شب‌های مریخ، یخ زده است.

 

دریاچه‌های قطبی "تایتان"

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,فضا

 

ناسا به تازگی یک تصویر جدید از کاوشگر "کاسینی"(Cassini) که حدود یک سال پیش در اتمسفر زحل سوخت، منتشر کرده که دریاچه‌های قطب شمال "تایتان"، بزرگترین قمر سیاره زحل را نشان می‌دهد.

 

دوربین متصل به ایستگاه بین‌المللی فضایی کاسینی چهار روز قبل از سوختن، یک نمای موزاییکی از دریاچه‌های قطب شمال قمر تایتان شکار کرده که از متان و اتان مایع پر است و به پرسش‌های جدیدی در مورد این قمر عجیب و غریب منجر شده است.

 

این تصویر از ارتفاع ۱۴۰ هزار کیلومتری قمر تایتان گرفته شده که دریاچه "پونگا مر"(Punga Mare)، دریاچه‌ای با ۳۹۰ کیلومتر عرض در مرکز و دریاچه "لیژیا مر"(Ligeia Mare) با ۵۰۰ کیلومتر عرض در سمت دریاچه مرکزی و دریاچه "کراکن مر"(Kraken Mare) با ۱۲۰۰ کیلومتر عرض در سمت چپ را همراه با چند دریاچه پراکنده کوچکتر نشان می‌دهد. اما سوال این است که این دریاچه‌ها چگونه شکل گرفته‌اند؟

 

سیارک "ریوگو"

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,فضا

 

سازمان فضایی ژاپن توسط فضاپیما" هایابوسا۲"(Hayabusa2) دو کاوشگر کوچک به سطح سیارک "ریوگو" فرستاد تا عملیات جستجو در آن سیارک را آغاز کنند. هایابوسا ۲، یک ماموریت بازگرداندن نمونه سیارک "ریوگو ۱۶۲۱۷۳" توسط آژانس فضایی ژاپن است. سیارک ۱۶۲۱۷۳ ریوگو یک سیارک آپولو است. دو کاوشگر رباتیک مذکور MINERVA-II۱A و MINERVA-II۱B نام دارند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------