روش جدیدی برای تولید انبوه ربات‌های میکروسکوپی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, ربات‌های میکروسکوپی
پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، با استفاده از گرافین، روش جدیدی برای تولید انبوه ربات‌هایی به اندازه سلول ابداع کرده‌اند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از ام.آی.تی نیوز، شاید با کمک یک روش جدید بتوان ربات‌های کوچکی که به اندازه سلول هستند را به صورت انبوه تولید کرد.

 

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT)، ابزار جدیدی برای این کار ابداع کرده‌اند. این ابزار میکروسکوپی موسوم به "سینسل" (syncells)، نهایتا برای بررسی فضای داخلی لوله‌های نفت یا گاز یا تحقیق در مورد بیماری کاربرد خواهند داشت. پژوهشگران در ساخت این ابزار، از روشی استفاده کردند که برای کنترل فرآیند شکستن طبیعی مواد شکننده به کار می‌رود.

 

در این سیستم، از گرافین استفاده می‌شود که ساختار خارجی سینسل‌ها را شکل می‌دهند. یکی از لایه‌های این ماده، روی یک سطح قرار می‌گیرد؛ سپس قطرات کوچکی از پلیمر روی آن ریخته می‌شوند. پس از آن، دومین لایه گرافین روی لایه اول قرار می‌گیرد.

 

"مایکل استرانو" (Michael Strano)، استاد مهندسی شیمی دانشگاه ام.آی.تی گفت: تصور عمومی از گرافین، یک ماده مافوق باریک اما بی‌اندازه محکم است. در هر حال، گرافین قابلیت شکنندگی دارد.

 

وی افزود: ما دریافتیم که می‌توان از شکنندگی گرافین استفاده کرد. پیش از این پژوهش، نمی‌توانستم باور کنم که برای کنترل شکل یک ماده در مقیاس نانو، می‌توان آن را شکست.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی, ربات‌های میکروسکوپی

در هر حال، سیستم جدید پژوهشگران ام.آی.تی از عهده این کار برمی‌آید. این سیستم، فرآیند شکست ماده را کنترل می‌کند؛ در نتیجه علاوه بر تولید قطعاتی از ماده که به شیشه شکسته شباهت دارند، قطعاتی با شکل و اندازه منحصربه‌فرد تولید می‌کنند.

 

استرانو ادامه داد: ما دریافتیم که می‌توان برای کنترل ساخت یک ماده، می‌توان در آن شکستگی ایجاد کرد. یکی از مزایای مهم این روش، استفاده از آن در ساخت ربات‌های میکروسکوپی است.

 

این پژوهش، در مجله " Nature Materials" به چاپ رسیده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------