گمانه زنی دانشمندان درباره ابر ۱۵۰۰کیلومتری مریخ



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, ابر ۱۵۰۰کیلومتری مریخ
در تازه ترین تصویری که توسط فضاپیمای مارس اکسپرس متعلق به آژانس فضایی اروپا گرفته شده، توده سفیدرنگ طولانی مشاهده می شود که به فوران آتشفشانی شباهت دارد. 

به گزارش مهر به نقل از نیویورک تایمز، پس از انتشار این عکس گمانه زنی ها در مورد ماهیت چنین پدیده ای در مریخ افزایش یافت؛ به خصوص که این توده ابر مانند، هزاران کیلومتر طول دارد.

 

برخی تحلیل گران مدعی شدند این ابر سفید رنگ نشانه ای از وجود آتش فشان فعال در کره مریخ در ۵۰ میلیون سال قبل بوده است. اما متخصصان این مساله را رد کرده اند.

 

الدار نو دبورا از پژوهشگران موسسه علمی پلنتری در تاسکون آریزونا معتقد است، این تصویر فقط نشان دهنده وجود یک ابر است و با توجه به اینکه کره مریخ از درون بسیار سرد است، به هیچ عنوان نمی توان توده سفید رنگ مذکور را باقی مانده یک فوران آتشفشانی درنظر گرفت.

 

طول این ابر که در تاریخ ۱۳ سپتامبر از آن تصویربرداری شده به ۱۵۰۰ کیلومتر می رسد. دانشمندان این نوع ابرها را ابر کروی می نامند که معمولا در پایین کوه ها و به دنبال جریان یافتن هوای متراکم نزدیک به سطح زمین تشکیل می شوند. با کاهش بیشتر دمای هوا و جذب رطوبت ضخامت و گستردگی این ابرها هم بیشتر می شود.

 

پیش از این عکس های مشابهی از کره مریخ در سال های ۲۰۰۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ گرفته شده بود که ابرهای مشابهی را در سطح این سیاره نشان می داد. این ابرها به دانشمندان کمک می کنند تا تراکم ذرات معلق در جو کره مریخ را اندازه بگیرند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------