بهبود حافظه با استفاده از عصاره گیاه ریشه طلایی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, گیاه ریشه طلایی
نتایج مطالعات نشان می دهد عصاره گیاه Rhodiola rosea نقش موثری در بهبود حافظه دارد. 

از مدتها پیش کشاورزان منطقه سردسیر آلاسکا معتقد بودند که گونه ای گیاه موسوم به Rhodiola rosea اثرات درمانی حیرت انگیزی دارد. این گیاه نام های مختلفی از جمله «ریشه طلایی» یا «ریشه سرخ» دارد و به دلیل آن که مقاومت خوبی نسبت به سرمای آلاسکا دارد همواره مورد توجه کشاورزان و البته محققان بوده است.

 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، گیاه Rhodiola rosea به طور طبیعی در مناطق بکر قطبی اروپا، آسیا و آمریکای شمالی می روید. این گیاه از زمان های قدیم برای درمان اضطراب و افسردگی کاربرد دارد. مطالعات قبلی نشان داده که این گیاه در افزایش کارایی ذهنی موثر است. محققان موسسه بیوشیمی گیاهان لایبنیتز در آلمان مطالعات تازه ای را در مورد این گیاه آغاز کردند تا مشخص شود دقیقا کدام ترکیب این گیاه در افزایش حافظه نقش دارد.

 

مطالعات روی لارو مگس نشان داد ترکیب FAE-20 یا ferulic acid eicosyl ester موجود در گیاه در افزایش عملکرد حافظه نقش دارد. محققان با سنتز این ترکیب خالص در آزمایشگاه اثرات آن را بررسی کردند و دریافتند این ترکیب نه تنها در حافظه نقش دارد، بلکه از تجمع پروتئین ها در سیناپس که با افزایش سن به وجود می آید، جلوگیری می کند. به ارتباط سلول های عصبی در مغز سیناپس گفته می شود. سپس این نتایج در موش های آزمایشگاهی نیز تایید شد.

 

محققان امیدوارند با استفاده از این ترکیب بتوان بیماری های مربوط به حافظه را در انسان درمان کرد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------