ساخت رباتی که تغییر شکل می دهد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,ساخت ربات
محققان چینی و استرالیایی رباتی به اندازه یک کف دست ساخته اند که شکل آن تغییر می کند. 

به گزارش  مهر به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، ربات های ساخته شده از فلز مایع می توانند شکل خود را تغییر دهند و حتی خود را ترمیم کنند.

 

در همین راستا محققان در چین نمونه اولیه چنین رباتی را ابداع کرده اند که به اندازه کف دست است. این ربات با الهام از فیلم های علمی تخیلی ساخته شده است.

 

این ربات کوچک با قابلیت تغییر شکل در محیط هایی به کار می رود که انسان یا ربات های معمول به سختی می توانند حرکت کنند، مانند مناطق دچار بحران.

 

محققان دانشگاه علم و فناوری چین و دانشگاه ولونگانگ استرالیا رباتی را ساخته اند که شامل یک چرخ پلاستیک کوچک، باتری لیتیوم یونی و قطرات گالیوم و یک فلز نقره ای رنگ و نرم است. به گفته محققان آلیاژ مایع فلزی برای این ربات به طور خاص ساخته شده زیرا قدرت رسانایی و انعطاف پذیری بالایی دارد. این ربات در حوزه های مختلف از جمله ارتش تا پزشکی کاربرد دارد.

 

می توان از آن برای انتقال دارو به بدن و حمله مستقیم به سلول های سرطانی استفاده کرد.

 

تانگ شینانگ یکی از محققان شرکت کننده در این پروژه می گوید: به اعتقاد ما در آینده ربات هایی ساخته می شوند که حاوی فلزات مایع هستند و از آنها برای عملیات های خاص مانند نجات قربانیان زلزله استفاده می شود. این ربات ها می توانند شکل خود را تغییر دهند و از زیر درها یا لابه لای موانع گذر کنند. در نمونه اولیه ساخته شده، قطره فلز مایع به لوله ای چسبیده بود که با توجه به ولتاژ ورودی به فلز، شکل ربات را تغییر می داد.

 

نتیجه تحقیقات این تیم در ژورنال Advanced Materials منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------