ترمیم لایه ازون در نیمکره شمالی تا سال 2030 میلادی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,لایه ازون
ارزیابی محققان نشان می دهد شکاف لایه ازون در نیمکره شمالی و عرض جغرافیایی میانی در دهه 2030 میلادی به طور کامل ترمیم می شود. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این مطالعه که با عنوان 'Scientific Assessment of Ozone Depletion: 2018' روز گذشته توسط سازمان ملل و سازمان جهانی هواشناسی منتشر شد، کاهش مواد تخلیه ازون را به عنوان عامل ترمیم ازون نشان می دهد. تخلیه ازون به توصیف دو پدیده گفته می شود که طی آنها از دهه 1970 میلادی، حجم مولکول ازون در لایه استراتوسفر زمین در هر دهه کاهش یافته است. این مطالعه که از سال 2014 میلادی آغاز شده هر چهار سال صورت می گیرد و فعالیت ازون و آخرین وضعیت آن را نشان می دهد.

 

ازون لایه ای است که از زمین در مقابل اشعه مضر ماورا بنفش خورشید محافظت می کند.

ترمیم این لایه از سال 2000 میلادی بین یک تا سه درصد متغیر است. محققان معتقدند این نتایج پروتکل مونترال است که بر اساس آن از 30 سال قبل تاکنون، کاهش میزان استفاده از کلروفلورو کربن ها یا CFCs و همچنین سایر ترکیبات تخریب کننده ازون که در افشانه ها و سیستم های خنک کننده و سایر محصولات مورد استفاده قرار می گیرند، هدف گذاری شده است.

 

انتظار می رود تاثیر پروتکل مونترال با تصویب اصلاحیه کیگالی در سال آینده، افزایش یابد. این اصلاحیه به کاهش بیشتر گازهای تخریب کننده ازون که در یخچال ها و فریزرها، دستگاه های تهویه هوا و سایر محصولات استفاده می شود اشاره دارد. محققان معتقدند این اصلاحیه دمای زمین را 0.4 درجه کاهش خواهد داد.

 

محققان معتقدند ازون در نیمکره شمالی در دهه 2050 میلادی به طور کامل ترمیم می شود و این واقعه در نواحی قطبی، در دهه 2060 میلادی صورت می گیرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------