ناسا محل فرود کاوشگر "مریخ ۲۰۲۰" را نیز تعیین کرد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,دهانه جزرو
ناسا که چندی پیش محل فرود مریخ‌نورد اگزومارس روی سیاره سرخ را اعلام کرده بود، اکنون محل فرود مریخ‌نورد "مریخ ۲۰۲۰" را دهانه "جزرو" (Jezero) تعیین کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، ناسا اعلام کرده است که محل فرود کاوشگر بعدی این سازمان در مریخ کجا خواهد بود.

 

این سازمان از میان دهها کاندیدا، "دهانه جزرو" را به دلیل احتمال وجود نشانه‌هایی از زندگی میکروبی در گذشته انتخاب کرده است.

 

این دهانه حدود ۴۹ کیلومتر قطر دارد و قبلا پر از آب بوده است. نام این دهانه از یکی از شهرهای بوسنی و هرزگوین گرفته شده است که در زبان محلی به معنای دریاچه است.

 

"توماس زوربوخن" مدیر ارشد ماموریت‌های علمی ناسا گفت: محل فرود مریخ‌نورد "مریخ ۲۰۲۰" در دهانه جزرو، از لحاظ زمین‌شناسی منطقه‌ای غنی است، چرا که شکل سنگ‌های آن حاوی خاطرات ۳.۶ میلیارد سال گذشته است که می‌تواند به طور بالقوه سوالات مهمی را راجع به تکامل سیاره‌ای و اخترفیزیک پاسخ دهد.

 

وی افزود: نمونه‌برداری از این منطقه منحصر به فرد موجب تحول چگونگی تفکر ما در مورد مریخ و توانایی پشتیبانی آن از حیات خواهد شد.

 

ماموریت "مریخ ۲۰۲۰" نه تنها به دنبال بررسی شرایط سکونت در سیاره سرخ خواهد بود، بلکه نمونه‌های سنگ و خاک را جمع‌آوری خواهد کرد که ممکن است در آینده بتوان آنها را بازیابی کرد و به زمین آورد.

 

هم ناسا و هم آژانس فضایی اروپا در حال بررسی ایده‌هایی برای ماموریت بازیابی در آینده هستند که بتوانند نمونه‌های جمع‌آوری شده را برای مطالعه به زمین آورد.

 

تنوع محیطی دهانه جزرو، آن را از لحاظ علمی جذاب می‌کند، اما همچنین باعث می‌شود که محیط دشواری برای فرود باشد.

 

فرود در این منطقه به دلیل این چالش‌ها، دشوار است. با این حال، پیشرفت‌های اخیر فناوری، فرود در دهانه جزرو را ممکن کرده است.

 

"کن فرلی" یکی از دانشمندان این ماموریت در آزمایشگاه پیشران جت ناسا گفت: جامعه کشف مریخ مدت‌ها است که مایل به کشف مکان‌هایی مانند دهانه جزرو هستند و یک ماموریت در گذشته برای فرود در آن در نظر گرفته شده بود اما چالش‌های فرود ایمن در آنجا مانع از آن شد.

 

وی افزود: اما کاری که تاکنون غیر ممکن بود، اکنون به لطف تیم مهندسی "مریخ ۲۰۲۰" و پیشرفت در فناوری‌های ورود به جو و فرود روی سطح مریخ ممکن شده است.

 

این دهانه هنوز باید ارزیابی شود تا اطمینان حاصل شود که ماموریت با موفقیت انجام می‌شود و گزارش نهایی بررسی‌های این طرح، سال آینده به آژانس ارائه خواهد شد.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,کاوشگر

 

مریخ ۲۰۲۰

کاوشگر "مریخ ۲۰۲۰ "(Mars ۲۰۲۰) مریخ‌نورد در حال توسعه آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا است که قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط موشک اطلس۵ ناسا به مریخ ارسال شود. یکی از اهداف این کاوشگر بررسی حیات میکروسکوپی در مریخ است.

 

این ماموریت به منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ، بررسی فرآیندهای ژئولوژیکی سطح مریخ در طول تاریخ خود، از جمله ارزیابی زیست‌پذیری سیاره‌ای و امکان وجود حیات بر روی مریخ در گذشته و توان بالقوه آن برای نگهداری ردپای زیست در موادِ قابل دسترسِ تشکیل‌دهنده سطح آن، در نظر گرفته شده است.

 

ماموریت کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ در ۴ دسامبر ۲۰۱۲ در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو توسط ناسا اعلام شد. در طراحی این مریخ‌نورد از "طرح مریخ‌نورد کنجکاوی" استفاده شده است، اما بارهای ارزشمند علمی مختلفی را به همراه خواهد داشت.

 

تقریبا ۶۰ پیشنهاد برای ابزار دقیق مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و در ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۴، ناسا تصمیم نهایی خود را اعلام کرد.

 

دلیل طراحی نزدیک به مریخ نورد کنجکاوی، کاهش خطر شکست ماموریت و صرفه‌جویی در بودجه و زمان توسعه است.

 

چرخ‌های "مریخ ۲۰۲۰" با عرض و قطر ۵۲.۵ سانتیمتر، از جنس آلومینیوم، ضخیم‌تر و بادوام‌تر از چرخ‌های مریخ نورد کنجکاوی هستند.

 

مجموعا ۲۳ دوربین در این کاوشگر وجود دارد که ۵ دوربین بیشتر از مریخ‌نورد کنجکاوی است. این اتفاق، نوید تصاویر رنگی و سه بعدی بیشتری از مریخ را می‌دهد.

 

این ماموریت در حال حاضر برای پرتاب در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------