پناهگاه مخفی سیارات شناسایی شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سیاره
ستاره شناسان شواهدی از پناهگاه مخفی سیارات که در اطراف ستارگان جوان وجود دارد، پیدا کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، به گفته ستاره شناسان، این پناهگاهها می‌توانند خانه بسیاری از سیارات "فرا زمینی"(super-Earths)  و دیگر سیارات به اندازه نپتون باشد. این سیستم‌های سیاره‌ای تازه متولد شده می‌توانند به توضیح چگونگی و روند تشکیل سیستم منظومه شمسی ما کمک کنند.

 

در این مطالعه ستاره شناسان یک قسمت از آسمان را که ستارگان جوان صورت فلکی "ثور" قرار داشته و ۴۵۰ میلیون سال نوری از زمین دور بودند را مورد بررسی قرار دادند.

 

پژوهشگران گفتند زمانی که سیستم خورشیدی حدود ۴.۶ میلیارد سال پیش تشکیل شد، ابتدا گرد و غبار و گاز در اطراف خورشید نوجوان بود.

 

پس از میلیونها سال، این قرص پیش سیاره‌ای به توده‌های ماده و در نهایت چند سیاره تبدیل شد.

 

"قرص‌های پیش سیاره ای"(protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند. جاذبه گرانشی سحابی‌های مولکولی که ابرهای گازی باقیمانده از مه‌بانگ یا حاصل انفجار دیگر ستارگان هستند سبب فشرده گشتن مواد درون آن که عمدتا از هیدروژن مولکولی هستند می‌گردد.

 

ستاره شناسان همچنین افزودند که همانطور که می‌دانیم، تجمع زباله‌های فضایی سامانه خورشیدی را ایجاد کرده است و مشتری که بزرگترین سیاره محسوب می‌شود در شکل‌گیری سیارات زمین‌سان نزدیک به خورشید شناخته شده است.

 

سیاره زمین‌سان یا سیاره سنگی یا سیاره زمینی(Terrestrial planet) سیاره‌ای است که بیش‌تر از سنگ‌های سیلیکاتی یا فلزها ساخته شده‌ است. این سیاره‌ها ساختار سخت و صخره‌ای مانند زمین دارند.

 

مطالعات پیشین پژوهشگران نشان داده است که گرانش زیاد سیاه مشتری، تمام گرد و غبار نزدیکی خورشید را می‌زداید و روند تشکیل سیاره را سرعت می‌بخشد.

 

سیارک ها، قمرها، حلقه‌ها و سیارات امروزه همه در منظومه شمسی شکل می‌گیرند و همه در حال چرخش به دور خورشید هستند.

 

قرص‌های پیش سیاره‌ای به اندازه کافی برای تشکیل سیارات جدید، جوان هستند . پژوهشگران این مطالعه از تلسکوپ "آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما"(ALMA) در صحرای شیلی استفاده کردند.

 

محققان از ۳۲ ستاره تصویربرداری کردند و دریافتند ۱۲ مورد از آنها(۴۰ درصد از ستاره‌ها) دارای حلقه و شکاف هستند.

 

ستاره شناسانی که بر روی این پروژه کار می‌کنند مدعی هستند این موضوع بسیار خوب حضور سیارات را توضیح می‌دهد.

 

" فنگ لانگ"(Feng Long) دانشجوی دکترا و نویسنده ارشد این مطالعه از موسسه نجوم و اخترفیزیک" دانشگاه پکینگ" چین گفت: این موضوع جذابی است زیرا این نخستین بار است که آمار سیارات فراخورشیدی نشان می‌دهد که سیارات "فرازمینی" و "نپتون" مشهورترین سیارات فرا زمینی هستند که در مشاهدات قرص پیش سیاره‌ای نیز حضور داشتند.

 

براساس یافته‌های این تحقیق، جرم سیاره‌های گازی به اندازه نپتون یا به اصطلاح سیاره‌های زمین سان فرا زمینی ۲۰ برابر جرم زمین است.

 

یافته‌های این مطالعه در مجله "Astrophysical" منتشر شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------