یخچال های شرق اقیانوس اطلس ذوب می شوند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, یخچال های شرق
محققان مجموعه جدیدی از یخچال های در حال ذوب شدن را در ساحل شرقی اقیانوس اطلس شناسایی کردند. 

به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، سریع ترین یخ های در حال حرکت اقیانوس اطلس در یخچال «توتن» قرار دارند و بر اساس تحقیقات پیشین، سرعت بالای ذوب شدن این یخچال حاصل سرریز شدن جریان های آب گرم اقیانوس به آن است.

 

اطلاعات ماهواره ای جدید نشان می دهد توتن تنها یخچال درحال ذوب شدن اقیانوس اطلس نیست. در واقع توتن بزرگترین یخچال ساحل شرقی این اقیانوس است و به همین علت توجه زیادی را به خود جلب کرده، اما سایر یخچال های موجود در این منطقه نیز واکنشی مشابه توتن دارند.

 

محققان با مدل سازی کامپیوتری داده های ماهواره ای دریافتند ارتفاع چهار یخچال موجود در غرب یخچال توتن به میزان 2.7 متر کاهش یافته است. همچنین در این بررسی ها مشخص شد ارتفاع چندین یخچال کوچکتر واقع در شرق یخچال توتن نیز در حال کاهش است.

 

میزان ذوب شدن یخ ها در ساحل شرقی اقیانوس اطلس در مقایسه با آنچه در ساحل غربی ذوب می شود، بسیار اندک است، اما اطلاعات مربوط به تغییر وضعیت ساحل شرقی موجب نگرانی محققان شده است.

 

به اعتقاد محققان این تغییرات تصادفی نیست و دارای یک ساختار سیستماتیک است که نشان دهنده وجود جریان های اقیانوسی در منطقه است که آثار آن ها در غرب قطب جنوب بسیار شدید بوده است.

 

محققان ناسا با استفاده از اطلاعات ماهواره ای، نقشه جزئی یخچال های در حال ذوب ساحل شرقی اقیانوس اطلس را تدوین کردند. علاوه بر این محققان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از جانوران دریایی برچسب گذاری شده و شناورهای پروژه آرگو توانستند تغییرات الگوی آب و هوایی را نیز مدل سازی کنند. این تحلیل ها نشان می دهد تغییرات الگوی وزش باد موجب هدایت جریان های آب گرم در ساحل شرقی اقیانوس اطلس شده است.

 

اگر یخچال های ساحل شرقی با سرعت یخچال های ساحل غربی اقیانوس اطلس شروع به ذوب شدن نمایند، شهرهای ساحلی که در ارتفاعات پایین بیان شده اند، بیش از پیش درون آب فرو می روند. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------