شناسایی سیاره درحال تبخیر



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,منظومه شمسی
تلسکوپ فضایی هابل سیاره جدیدی را در خارج از منظومه شمسی شناسایی کرده است که با سرعت زیادی در حال تبخیر شدن است. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این سیاره که یک نپتون داغ است،« GJ 3470b »نام دارد و با سرعت بی سابقه ای در حال بخار شدن است. نپتون داغ نوعی سیاره غول پیکر است که جرم آن مشابه جرم اورانوس و نپتون بوده و در مداری نزدیک و معمولا کمتر از یک واحد نجومی (معادل 150 میلیون کیلومتر) به دور ستاره خود گردش می کند. دمای اتمسفر این نوع سیارات معمولا به 927 درجه سانتیگراد می رسد.

 

نپتون های داغ بسیار کمیاب هستند، با وجود این قبلا یک نمونه از آن ها به نام Gliese 436b نیز کشف شده است که در مداری به فاصله 6 میلیون کیلومتر به دور یک ستاره کوتوله سرد و پایدار با عمر 4 تا 8 میلیارد سال گردش می کند و با سرعتی کمتر از سیاره GJ 3470b در حال محو شدن است.

 

سیاره GJ 3470b در مدار یک ستاره بسیار جوان تر با عمر 2 میلیارد سال گردش می کند که بسیار گرم تر و ناپایدارتر است و در نتیجه در معرض مقادیر بسیار بیشتری از تشعشعات داغ ستاره قرار دارد. در نتیجه این وضعیت اتمسفر سیاره به اندازه ای گرم می شود که به نقطه جوش می رسد.

 

با وجود این که فاصله GJ 3470b از ستاره آن تقریبا برابر فاصله Gliese 436b از ستاره خود است، سیاره جدید با سرعتی تقریبا 100 برابر ستاره Gliese 436b در حال محو شدن است. به اعتقاد محققان ممکن است علت این تفاوت سرعت، خارج شدن گاز هیدروژن از اتمسفر این سیاره به فضای اطراف باشد. علاوه بر این چگالی GJ 3470b کمتر از Gliese 436b است و در نتیجه نیروی گرانشی آن نسبت به اتمسفر به شدت نیروی گرانشی Gliese 436b نیست و اتمسفر آن آزادانه تر از میدان گرانشی سیاره خارج می شود.

 

به گفته محققان اگر این سیاره با سرعت کنونی تبخیر شود، به زودی به یک نپتون کوچک یا ابرزمین تبدیل خواهد شد و تنها در طول چند میلیون سال، نیمی از جرم این سیاره از بین خواهد رفت.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Astronomy and Astrophysics منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------