دانشمند ایرانی ماهیچه مصنوعی ابداع کرد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,ماهیچه مصنوعی
یک دانشمند ایرانی همراه دو محقق دیگر با الهام از اریگامی نوعی ماهیچه مصنوعی ابداع کرده که به اندازه ماهیچه انسان قدرتمند است.

به گزارش مهر، مجید تقوی دانشمند ایرانی به همراه دو محقق دیگر در دانشگاه بریستول یک ماهیچه مصنوعی ابداع کرده اند که قدرت هر چیزی از میکروربات ها تا ساختارهای فضایی را افزایش می دهد.

 

آنها با الهام از هنر اریگامی این فناوری را ابداع کرده اند. آنها در حقیقت دستگاهی ابداع کرده اند که به اندازه ماهیچه انسان قدرتمند است و می تواند هزار برابر وزن خود را بلند کند. این گروه از مهندسان آزمایشگاه رباتیک بریستول و مهندسی ریاضی با الهام از هنر اریگامی این فناوری را ابداع کرده اند.

 

اختراع آنها با استفاده از نیروهای الکترواستاتیکی فعال می شود. این ساختارها را می توان از ترکیب مواد عایق و رسانا مانند فلز و پلاستیک و حتی کاغذ و قلم نیز ساخت.

 

مجید تقوی درباره این فناوری به مهر می گوید: با کمک این فناوری الکترواریگامی می توان به جای موتور های الکترومغناطیسی از جایگزین های سبک و بی سروصدا استفاده کرد. از آنجا که دستگاه های الکترواستاتیک نیازمند جریان های برق بالایی نیستند،  گرمای کمتری تولید می کنند و کارآمدتر از موتورهای الکتریکی هستند.

 

این تحقیق که در نشریه ساینس رباتیک منتشر شده، حاصل پژوهش های محققانی است که قبلا برای پروژه The Right Trousers به شهرت رسیدند. آنها در آن پروژه شلوار رباتیک هوشمندی ابداع کردند تا قابلیت حرکت افراد سالمند و ناتوان را ارتقا دهند.

 

در پژوهش جدید علاوه برتقوی، تیم هلپس و جاناتان روسیتر نیز شرکت داشته اند.

 

یکی از کاربردهای این فناوری «محرک الکتریکی روبانی» (electro ribbon actuator ) است که شامل دو روبان رسانا به شکل پاپیون است که نیرو ایجاد می کنند یا اشیا را بلند می کنند. چنین دستگاهی ۱۸۰ میلی متر طول دارد اما ضخامت آن هنگام انقباض کمتر از یک میلی متر است.

 

تقوی و همکارانش قصد دارند فناوری الکترواریگامی را طی سال های آتی در محصولات مختلف استفاده کنند و درهمین راستا بودجه لازم برای ادامه تحقیقات و کاربردهای تجاری را دریافت کرده اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------