ساخت حسگر انعطاف پذیر پوشیدنی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,حسگر انعطاف پذیر
محققان دانشگاه هاروارد یک حسگر نرم و انعطاف پذیر پوشیدنی ساختند که غیرسمی بوده و به طور نامحسوس به دست متصل می شود. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، برای ساخت این حسگر از یک مایع غیرسمی و رسانای قوی جریان الکتریکی استفاده شده که رسانش آن 4 برابر مایعات موجود است و در نتیجه اطلاعات به دست آمده از این حسگر بسیار واضح تر از نمونه های قبلی است.

 

این مایع از ترکیب یدید پتاسیم که در تولید داروهای مکمل کاربرد دارد و گلیسیرین که یکی از ترکیبات خوراکی متداول است، تولید شده است. معمولا نوزادان زودرس دچار ناتوانی های شناختی و حرکتی در سیستم عصبی حرکتی می شوند.

 

پوست بسیاری از این نوزادان نیز دارای حساسیت بسیار بیشتری نسبت به سایر نوزادان است. بهترین راهکار مقابله با آثار این ناتوانی ها تشخیص زودهنگام توسط مجمومه ای از آزمون های شناختی و حرکتی است. اما اندازه گیری و ثبت دقیق کارکردهای حرکتی نوزادان با استفاده از تجهیزات حجیم و سنگین فعلی امری دشوار است.

 

این حسگر جدید به شکل یک لایه نازک سیلیکونی است که روی نوک انگشت نوزاد قرار گرفته و بدون ایجاد حساسیت پوستی، اطلاعات دقیقی را در اختیار محققان قرار می دهد. محققان کارکرد این حسگر را روی دست افراد بالغ آزمایش کرده اند و این حسگر توانست فشار دست را در زمان گرفتن اشیا و حرکت انگشتان و دست را با دقت بالایی حس کند.

 

اقدام بعدی محققان شامل کوچکتر کردن ابعاد این فناوری و آزمایش عملکرد آن روی نوزادان است.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Functional Materials منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------