نقش هورمون‌های استرس در تثبیت خاطرات منفی



اخبار,اخبارعلمی,هورمون‌های استرس


 اخبارعلمی - نقش هورمون‌های استرس در تثبیت خاطرات منفی

پزشکان در یک بررسی جدید دریافتند که استرس می‌تواند خاطرات منفی را تثبیت کند.

به گزارش ایسنا، پزشکان دانشگاه ایالت آریزونا در این مطالعه بررسی کردند که چرا اغلب افراد خاطرات منفی را با تمام جزییات در ذهن نگه می‌دارند در حالی که خاطرات خوب به مرور زمان کمرنگ می‌شوند؟

این متخصصان در پاسخ به این سوال دریافتند که هورمون کلیدی استرس به تثبیت خاطرات بد در مغز کمک می‌کند. زمانی که بدن یک حادثه ناراحت‌کننده را تجربه می‌کند، دو نوع هورمون استرس به نام‌های کورتیزول و نوراپی‌نفرین ترشح می‌شوند. هورمون نوراپی‌نفرین به لحاظ ساختاری شبیه به هورمون آدرنالین است و موجب افزایش ضربان قلب می‌شود و واکنش‌های مقابله‌ای در طول موقعیت استرس‌زا را تنظیم می‌کند. این ماده شیمیایی همچنین می‌تواند همچون یک پیام‌رسان عصبی قوی عمل کند که موجب تقویت حافظه می‌شود.

نتایج مطالعات مرتبط نیز حاکی از آن است که هورمون کورتیزول هم به تقویت حافظه کمک می‌کند. البته از آنجا که این مطالعات روی انسان انجام نشده متخصصان هنوز مطمئن نیستند که هورمون‌های استرس نقش مشابهی در تقویت حافظه انسان نیز بازی کنند.

در این بررسی متخصصان دانشگاه آریزونا، 144 تصویر را به 39 زن نشان دادند که واکنش‌های مختلفی از جانب آنان همراه داشت. همچنین پیش از شروع این آزمایش سطح استرس شرکت‌کنندگان با مصرف هیدروکورتیزون یا یک دارونما تحریک شد. همچنین از این زنان درخواست شد احساس خود را با مشاهده این تصاویر بیان کرده و سپس نمونه بزاق آنان مورد بررسی قرار گرفت. یک هفته بعد نیز مجددا این آزمایش تکرار شد.

این تیم تخصصی دریافتند زمانی که شدت حادثه به حدی باشد که موجب ترشح هورمون کورتیزول شود، تجربیات منفی به خوبی به حافظه سپرده می‌شوند.

به نقل از نچرال ورلدنیوز، روانپزشکان آمریکایی معتقدند این مطالعه، یافته کلیدی در درک بهتر چگونگی تداوم یافتن خاطرات منفی و دردآور در زنان است زیرا در صورتی‌ که بتوان سطح هورمون نوراپی‌نفرین را بلافاصله پس از وقوع حادثه پایین‌ آورد می‌توان از حفظ خاطرات منفی در مغز جلوگیری کرد.
  اخبارعلمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------