کشف قدیمی‌ترین نقاشی سنگی انسان در جهان(+عکس)




 اخبار علمی - کشف قدیمی‌ترین نقاشی سنگی انسان در جهان

نقاشی‌های جدید کشف شده در غاری در اندونزی نشان از آن دارد که بیان هنری احتمالا قدیمی‌تر از مهاجرت اصلی انسانهای مدرن از آفریقا است.

به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان اخیرا توانسته‌اند تاریخ نقاشی‌های دست کامل کشف شده بر روی دیوار غاری در اندونزی را حدود نیم قرن پیش برآورد کنند.

به ادعای دانشمندان، این نقاشی حداقل 40 هزار سال قدمت دارد.

بر روی همان دیوار و تنها در فاصله چند سانتیمتری از نقاشی دستها، تصاویر بزرگ حیوانات نظیر خوک‌آهو قابل مشاهده است.

 

اخبار,اخبارعلمی,قدیمی‌ترین نقاشی‌ها

 
غارهای نزدیک به این غار از نقاشی‌های مشابه برخودار بوده و بنظر می‌رسد این تصاویر، قدیمی‌ترین نقاشی‌های درون غار جهان باشند.

غار مذکور در سولاوسی، یکی از جزایر بزرگ مجمع‌الجزایر اندونزی واقع شده است. در آن 90 غار جداگانه موسوم به سایتهای غار ماروس (Maros) وجود دارد که از نقاشی‌های مدرن برخوردارند.

این کشف تا حد زیادی دامنه هنر سنگ اواخر عصر یخی را گسترش می‌دهد. دانشمندان تا پیش از این تصور می‌کنند که تصاویر ابتدایی این چنینی منتسب به اروپا بوده‌اند.

اکنون مشخص شده است که جمعیت‌های انسانی تقریبا در یک زمان در موقعیتهای مختلف بر روی دیواره‌های غار رنگ می‌پاشیدند. همچنین نقاشی‌های کشف شده در اروپا و آسیا به شکل عجیبی شبیه یکدیگر بوده و هر دو پستانداران بزرگ را در سبکهای قابل مقایسه به تصویر می‌کشیدند.

ماکسیم اوبرت، باستان‌شنان و کارشناس تعیین قدمت دانشگاه گریفیث و از مولفان این پژوهش گفت: اغلب تصور می‌شد که اروپا مرکز قدیمی‌ترین انفجار در خلاقیت انسان بویژه در هنرهای غار در حدود 40 هزار سال پیش است. اما تعیین قدمت هنر سنگی ما در سولاوسی نشان می‌دهد که در همان زمان و در نقطه دیگری از جهان، مردم تصاویر قابل توجهی از حیوانات را مشابه تصاویر غارهای عصر یخی فرانسه و اسپانیا می‌کشیدند.

نقاشی‌های جدید کشف شده در سایتهای غاز ماروس در اندونزی نشان می‌دهد که بیان هنری احتمالا بسیار قبلتر از ورود انسانها به اروپا بوده است. مهاجرت اصلی انسان مدرن از آفریقا به سراسر جهان حدود 60 هزار سال قبل یا بیشتر آغاز شده است. از آنجایی که اولین انسانهایی که از آفریفا خارج شدند، پیش از اروپا در آسیا و استرالیا سکنی گزیده بودند، امکان دارد که نقاشی‌های قدیمی‌تری نیز در مناطق نزدیک غارهای ماروس کشف شوند.

نتایج این مطالعه در مجله نیچر منتشر شده است. 


 اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------