سازمان جهانی هواشناسی: امسال در میان گرمترین سالهای دوران مدرن قرار گرفت



سازمان جهانی هواشناسی,گرمترین سالهای دوران مدرن

سازمان جهانی هواشناسی:
امسال در میان گرمترین سالهای دوران مدرن قرار گرفت

براساس اعلام سازمان جهانی هواشناسی، سال 2013 درمیان 10 سالی که به عنوان گرمترین سالها ثبت شده در رده هفتم قرار دارد.

به گزارش مهر، نخستین 9 ماه سال 2013 یعنی از ژانویه تا سپتامبر ( دی تا شهریور) درمیان یکی از گرمترین دوره هایی هستند که تاکنون ثبت شده اند به طوری که دمای سطح خشکی و اقیانوسی جهانی حدود 0.48 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین سالهای 1961 تا 1990 است.

ماه های ژانویه تا سپتامبر 2013 گرمتر از همین دوره در سالهای 2011 و 2012 است، وقتی که لانینا یک تأثیر خنک کننده از خود به جای گذاشت. اما در سال 2013 نه لانینا و نه النینو طی 9 ماه اولیه مشاهده نشد و انتظار هم نمی رود که تاپایان سال مشاهده شود.

لانینا وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، آب سردتر از حالت طبیعی می شود. لانینا تقریباً متضاد ال نینو است. لانینا در هر سه تا هفت سال اتفاق می افتد و درجه حرارت آب دریا سرد می شود.

 

این پدیده حاصل تغییر اختلاف فشار منطقه است و اجازه می دهد سطح آب‌های اقیانوس در قسمت شرقی سردتر از حالت معمول شود و در قسمت‌های حاره غربی گرم تر از حالت عادی گسترش یابد. علل لانینا برعکس عواملی است که در ایجاد ال نینو موثر هستند.

سازمان جهانی هواشناسی طی بیانیه ای اعلام کرد: سال 2013 درحال حاضر درمیان ده سالی قرار دارد که از زمان مدرن یعنی از سال 1850 به عنوان گرمترین سالها ثبت شده اند.

در سال 2012، تنها در آمریکا دمای سالانه در سطح بالایی قرار داشت اما گرمای سال 2013 در استرالیا در شدیدترین حالت خود قرار داشت.

میشل جراد دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی اظهار داشت: دمای هوا تا این زمان از سال با میانگین هوای سال 2001 تا 2010 که گرمترین دهه بوده برابری می کند. همه سالهای گرم ثبت شده از سال 1998 بوده است. سردترین سالهای این دوره گرمتر از داغترین سالهای پیش از 1998 است.

براساس این گزارش، امسال تابستان آسیا به شدت گرم بود، ژاپن دارای داغترین تابستان ثبت شده است، چین دارای گرمترین آگوست ( مرداد) کره جنوبی دارای چهارمین ژوئیه و آگوست گرم در دنیا است.
/مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------